Shadowban – nieuchwytny przeciwnik na Instagramie

Shadowban - nieuchwytny przeciwnik na Instagramie

Masz wrażenie, że od kilku dni Twoje treści nagle mają dużo mniej wyświetleń, niż zwykle? To nie musi być wina słabego marketingu i nietrafionych postów. To może być shadowban!

To mechanizm podobny do zwykłego bana, ale znacznie trudniejszy w cofnięciu. W dosłownym tłumaczeniu “ban cienia” sprawia, że treści danego konta mają ograniczane zasięgi, czyli nie wyświetlają się na tablicach użytkowników ani nie są proponowane w powiadomieniach. Dopiero po wejściu w profil, fan będzie miał szansę zobaczyć nowy post. Dlatego shadowban jest bardzo szkodliwy – ponieważ ucina organiczne zasięgi, które są podstawą marketingu. Jak sobie z nim poradzić?

Co trzeba wiedzieć

Zacznijmy od początku. Skąd w ogóle się bierze shadowban? Przede wszystkim, żeby sobie na niego “zasłużyć”, trzeba łamać zasady społeczności w postach, komentarzach czy innych treściach. Można go otrzymać także poprzez spamowanie: tworzenie fałszywych kont, stosowanie metody follow/unfollow albo like for like. Ryzykowne jest także korzystanie z zakazanych hashtagów (np. politycznych), choć nie zawsze wiadomo, który hashtag był tym niewłaściwym. Zatem wszelkie nieczyste albo kontrowersyjne zagrywki marketingowe mogą sprawić, że Instagram utnie zasięgi.

Najważniejsza informacja jest taka, że o nałożeniu shadowbana konto NIE JEST informowane. Zgadza się: w przeciwieństwie do “zarobienia” zwykłego bana, w tym przypadku właściciel pozostaje nieświadomy ograniczeń. Jest w stanie zaobserwować jedynie malejące zasięgi i komentarze.

Co można zrobić

Jeśli podejrzewasz u siebie podobną blokadę, to po pierwsze trzeba przeprowadzić test shadowbana. Należy założyć nowe konto lub poprosić o pomoc znajomego, który nie obserwuje naszego profilu na Instagramie. Po wpisaniu w opcji “szukaj” hashtagów użytych w ostatnim poście, sprawdzamy, czy wyświetli się on użytkownikowi. Jeśli go nie widać, to znaczy, że treści są ograniczane.

A jak się pozbyć shadowbana? Koniecznie musimy najpierw zidentyfikować, co stało się przyczyną blokady, a później ją wyeliminować. Mowa tutaj o zaprzestaniu korzystania z botów, metod like for like czy spamowania. Trzeba również usunąć wszelkie zabronione lub podejrzane hashtagi. Warto zrobić reasearch w Internecie na temat aktualnie banowanych tagów.

Shadowban zazwyczaj jest ściągany po 14 dniach od momentu zaprzestania zabronionej czynności. Gdyby ktoś postanowił kontynuować swoje działania, to ograniczenie zostanie podtrzymane na dłuższy czas.

Jeśli jednak pozbyłeś się shadowbana, a Twoje zasięgi nadal są niewielkie, to dobrze jest skorzystać z usług agencji marketingowej. Może winę ponoszą jednak nieciekawe treści?