W końcu coś wygrałem! Czyli o konkursach i zakupach

W końcu coś wygrałem! Czyli o konkursach i zakupach

Konkursy w social mediach cieszą się niesłabnącą popularnością wśród obserwujących. Jak to jest, że uwielbiamy brać udział w grach, nawet jeśli szansa na wygraną jest niewielka? I w jaki sposób można to wykorzystać w marketingu, aby zwiększyć popularność naszej marki?

Garść statystyk

Przyjrzyjmy się najpierw sytuacji w Polsce. Cyfry pokazują, że Polacy zdecydowanie wierzą w swoje szczęście. Na gry hazardowe, czyli również loterie, aż 67% naszych rodaków wydaje swoje pieniądze (badanie IQS, 2017). Loterie oraz gry liczbowe są tak popularne, że grywa w nie aż 84% ankietowanych.

Takie wydarzenia chętnie organizują duże przedsiębiorstwa. Zazwyczaj korzystają z dwóch mechanizmów: losowania lub instant win. W tym pierwszym przypadku losuje się zwycięzców spośród określonej puli zgłoszeń, co oznacza, że laureaci muszą trochę poczekać na nagrodę. W tym drugim z kolei od razu po wysłaniu zgłoszenia otrzymujemy informację o wygranej. Najczęściej, bo w 48%, organizowane są losowania z wykorzystaniem obu tych mechanizmów (Nowy Marketing, 2023).

Niestety, regulaminy social media nie pozwalają, aby organizować za pośrednictwem tych platform zwykłe losowania. Dlatego warunkiem wygrania powinno być wykonanie prostego zadania, na przykład wymyślenie hasła reklamowego.

Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Ostatecznie wielu ludzi i tak bierze udział w takich zabawach. Im bardziej atrakcyjna nagroda, tym lepiej! W końcu jeśli na horyzoncie pojawia się coś za darmo, to dlaczego by nie spróbować swojego szczęścia?

Organizacja konkursu ma dwojaki wpływ na biznes. Z jednej strony sprawia, że rośnie popularność marki, ponieważ nagroda przyczynia się do lepszego wizerunku w oczach klientów. Dodatkowo w ten sposób nawiązujemy z nimi interakcję poprzez komentarze. W końcu to idealna okazja, aby pod zgłoszeniem konkursowym fana odpisać jakieś ciepłe słowo.

Ale czy konkursy zwiększają sprzedaż?

Oczywiście, że tak! Jednakże sukcesu nie będzie, jeśli konkurs nie zostanie odpowiednio zaprojektowany i przemyślany. Warto nawiązać do asortymentu sklepu, na przykład oferując produkt, który właśnie wprowadzamy do oferty. Post konkursowy powinien jednocześnie reklamować nowość, a dzięki sprytnemu content marketingowi możemy zachęcić obserwujących, by dokonali zakupu bez czekania na wyniki.

Innym sposobem jest również formuła, w której użytkownicy najpierw kupują produkt, a następnie podają numer zamówienia, by firma mogła wylosować zwycięzców. Taka forma nada się na stronę internetową.

A zatem nie ma na co czekać. Pora na konkurs!