Social media się zmieniają – płatne abonamenty
Jeszcze nie tak dawno, aby uzyskać weryfikację na platformach społecznościowych, trzeba było spełnić wyśrubowane wymagania. Tylko konta z wystarczającą liczbą obserwujących mogły liczyć na uzyskanie niebieskiego ptaszka, który świadczył o tym, że dany profil jest oficjalny.
Dzisiaj to się już jednak zmieniło: teraz błękitną odznakę dostaje się po wykupieniu pakietu premium. W jaki sposób wpływa to na marketing i ekosystem na platformie? Zastanawiamy się poniżej!
Plan subskrypcji
Obecnie prawie wszystkie platformy posiadają płatne plany premium. Gdybyśmy chcieli wykupić je wszystkie, to uzbierałaby się niezła sumka:
- Facebook – 65 zł miesięcznie,
- Instagram – 65 zł miesięcznie,
- LinkedIn – 100 zł miesięcznie,
- X – 45 zł miesięcznie,
- YouTube (choć ta platforma nie posiada odrębnej propozycji dla firm) – 24 zł miesięcznie.
Po zsumowaniu wszystkich tych propozycji wychodzi 299 zł miesięcznie, czyli ponad 3,5 tyś. zł rocznie. Póki co TikTok nie ma płatnego planu premium, jednak kiedy już się pojawi, to z pewnością trzeba będzie dodać jego cenę do kosztorysu – jest to bowiem jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych.
Nie da się więc ukryć, że koszt abonamentów jest bardzo wysoki, a należy pamiętać, że mowa tutaj o tych najtańszych planach. Droższe wersje subskrypcji oferują bowiem LinkedIn, Meta (czyli Facebook i Instagram) oraz X. Są to propozycje specjalnie dedykowane firmom.
Zawartość pakietów
Subskrybenci przede wszystkim otrzymują niebieską (na LinkedIn – złotą) odznakę, która świadczy o weryfikacji konta. Tak to wygląda na LinkedIn, Facebooku, Instagramie i X, choć obecnie taki ornament znaczy już niewiele – każdy może go uzyskać, nawet konta, które funkcjonują jako parodie osób publicznych.
Najwięcej dodatkowych funkcjonalności zapewnia pakiet premium od X. To tam otrzymujemy możliwość edycji postów przez 60 min od opublikowania, mamy do dyspozycji limit 25 tysięcy znaków, możemy korzystać z dodatkowych aplikacji i zarabiać na subskrypcjach. Dlatego jeśli zależy Ci na marketingu na tej platformie, to zdecydowanie warto zainwestować w abonament.
Czy ktoś to kupuje?
Statystyki pokazują, że najwięcej użytkowników korzysta z konta premium na YouTube oraz LinkedIn – kolejno 5,1% oraz 6,3%. Ważne jest jednak to, że obie te platformy wprowadziły taką możliwość wiele lat temu: LinkedIn w 2005 roku, a YouTube w 2014.
Z kolei z płatnych subskrypcji na Meta oraz X korzysta zaledwie 0,3% aktywnych użytkowników.
Czy zatem warto kupować konta premium? Z pewnością warto rozważyć taką możliwość, ale ostateczna decyzja powinna zostać poparta wyliczeniami.