Tworząc strony www, kreacje reklamowe, posty sponsorowane czy newslettery bardzo często zdajemy się na własną intuicję i poczucie estetyki. Jednak nie zawsze to co przemawia do nas, trafia też do odbiorców. W efekcie mimo wytężonej pracy możemy spotkać się z niską konwersją. Prostym narzędziem, które pozwala temu zaradzić są testy A/B.
Korzyści ze stosowania testów A/B
Wśród licznych zalet wspomnianej metody można zaliczyć możliwość przeprowadzenia testów nawet bez wsparcia ekspertów oraz z pomocą darmowych narzędzi. Istotny jest także fakt, że testy A/B pozwalają testować każdy, nawet najdrobniejszy element strony. W dodatku otrzymujemy wyniki łatwe w interpretacji.
Optymalizacja strony internetowej z pomocą testów A/B
Uzyskanie jak najwyższego współczynnika konwersji jest najważniejszym celem dla każdego e-biznesu. Dlatego konieczne jest stałe doskonalenie strony www i jej optymalizacja. Pomagają w tym testy A/B, bo tylko testowanie rozwiązań i wybór najlepszych umożliwia osiągnięcie sukcesu. Każda pozytywna zmiana to mniejszy wskaźnik odrzuceń, dłuższy czas spędzany na stronie i wyższa konwersja. Co więc można testować?
Przyciski CTA
Przycisk call-to-action, czyli wezwania do działania, to najczęściej testowany element. Jego wygląd oraz umiejscowienie może dużo zmienić.
Nagłówki
Chwytliwe nagłówki, szczególnie jeśli strona mocno stawia na content, są niezwykle ważne. Odpowiednio sformułowane nagłówki przyciągają uwagę użytkowników strony, a do tego mają znaczenie przy pozycjonowaniu.
Treść
Z pomocą testów A/B można testować nawet całe treści. Przykładowo opisy przedmiotów lub usług mogą skutecznie zachęcić (lub zniechęcić) do zakupu. Możemy eksperymentować z długością tekstów i ich strukturą.
Wygląd strony
Czasem pozornie nieistotne elementy mogą wpływać na odbiór strony internetowej. Dlatego warto testować kolor tła, styl czcionki, wykorzystane grafiki, kolory przycisków, opisy linków, sposób prezentacji cen i wiele innych elementów.
Sposób na skuteczny test A/B
Testy A/B pozwalają doskonalić stronę dzięki metodzie prób i błędów. Przeprowadzając test za każdym razem wybieramy jedną zmienną. Tworzymy dwie wersje strony np. z przyciskiem CTA czerwonym i z niebieskim. Następnie wyświetlamy połowie użytkowników jedną wersję, a drugiej połowie – drugą. Aby wyniki były wiarygodne test musi trwać odpowiednio długo. Kolejny krok to porównanie wyników i wybranie lepszego wariantu. W tym momencie można przystąpić do przeprowadzenia kolejnego testu.
Testy A/B i ich wady
Choć testy A/B są świetnym narzędziem marketingowym, to trzeba być świadomym ich niektórych wad. Przede wszystkim nie umożliwiają one testowanie wielu zmiennych na raz, tym samym trudno precyzyjnie określić korelację pomiędzy poszczególnymi elementami. Nie można ich przeprowadzić na etapie projektowania strony. I co najważniejsze trzeba być ostrożnym przy interpretacji wyników, ponieważ testy nie uwzględniają czynników zewnętrznych.