Co to jest LinkedIn – przewodnik dla początkujących. Najważniejsze funkcje.
Serwis LinkedIn to jeden z najbardziej znanych serwisów networkingowych na świecie. Korzysta z niego już ponad 300 milionów profesjonalistów. Dzięki niemu łatwo podtrzymasz kontakty ze specjalistami pracującymi w Twojej branży. LinkendIn oferuje jednak znacznie więcej możliwości: być może znajdziesz tu interesując pracę lub skutecznie wypromujesz swoją firmę. Zapraszamy do zapoznania się z naszym krótkim przewodnikiem po serwisie, w którym omawiamy jego najważniejsze funkcje oraz przedstawiamy praktyczne wskazówki dla użytkowników.
Czym jest serwis LinkedIn i dlaczego warto założyć w nim konto?
LinkedIn to największy na świecie serwis społecznościowy służący podtrzymywaniu kontaktów branżowych. Podczas gdy popularne media społecznościowe takie jak Facebook czy Instagram zostały stworzone przede wszystkim z myślą o relacjach towarzyskich i rozrywce, LinkedIn to miejsce zaprojektowane specjalnie z myślą o zastosowaniach profesjonalnych. W serwisie możesz uzupełnić swoje doświadczenie zawodowe oraz podtrzymywać kontakty ze specjalistami ze swojej branży.
Zgodnie z regulaminem portalu, służy on podtrzymywaniu kontaktów z osobami, które poznaliśmy już w realnym świecie. W praktyce jednak łatwo jest w ten sposób skontaktować się również z osobami, których jeszcze nie znamy. To sprawia, że bardzo wiele osób skutecznie wykorzystuje serwis LinkedIn do nawiązywania kontaktów sprzedażowych. Co więcej, serwis regularnie odwiedza wielu rekruterów, którzy poszukują pracowników.
Tworzenie profilu i uzupełnianie własnej profesjonalnej wizytówki w sieci
Zanim zdecydujemy się na utworzenie profilu w serwisie LinkedIn, warto przemyśleć, co jest obecnie naszym głównym celem. Czy zależy nam przede wszystkim na znalezieniu pracy, wypromowaniu swojej firmy, a może podtrzymaniu relacji i udziale w dyskusjach na tematy branżowe? Od tego będzie zależał sposób, w jaki będziemy korzystać z serwisu. Na początku powinniśmy uzupełnić swoje doświadczenie zawodowe – podobnie, jak przy przygotowywaniu CV.
Opiszmy po kolei stanowiska, które zajmowaliśmy, realizowane przez nas projekty, a także nasze kompetencje, umiejętności i zainteresowania. Do zadania warto podejść poważnie. Bardzo ciekawą opcją, którą możemy zabłysnąć w oczach rekrutera, są rekomendacje – za pośrednictwem serwisu możemy uzyskać rekomendacje od osób, z którymi współpracowaliśmy. To doskonały sposób, by potwierdzić posiadane umiejętności.
Dodawanie znajomych i aktywność w serwisie LinkedIn
Teoretycznie za pośrednictwem serwisu LinkedIn możesz wysłać zaproszenie do każdego, kto posiada w nim konto, nawet do CEO wielkiej korporacji. W praktyce jednak wysyłając zaproszenie zostaniesz zapytany o to, skąd znasz daną osobę. Zamiast wysyłać do wszystkich ten sam, standardowy tekst, warto zastanowić się chwilę i przygotować wiadomość skierowaną właśnie dla nich.
Dobrym pomysłem może być nawiązanie do okoliczności, w których poznałeś daną osobę lub napisać, za co ją cenimy. Z serwisu możemy korzystać, udostępniając swoje statusy, linki i komentując wypowiedzi innych. Możemy również udzielać się w pięćdziesięciu grupach. Warto przy tym zadbać o to, by nie tylko nachalnie promować swoją osobę, ale i być użytecznym i pomocnym dla innych użytkowników.