Jak promować sklep internetowy? Reklama dla e-commerce.
Postawienie sklepu internetowego już dawno temu przestało być problemem – to początek drogi, która może szybko się zakończyć, jeśli nie wprowadzimy odpowiedniej promocji. Podstawą dobrze działającej platformy jest jej widoczność w sieci i zaufanie klienta do marki. Jak je osiągnąć?
Dobra pozycja
Pozycjonowanie nie jest już tak proste, jak choćby 5 lat temu. Nie polega ono na upychaniu słów kluczowych na stronie czy zostawianiu linków na stronach pełnych SPAM-u. Każde z tych działań może wykluczyć nas z indeksu Google, co będzie równoznaczne ze śmiercią sklepu. Zapewnienie sobie wysokiej pozycji w wyszukiwarce to skomplikowane zadanie, które wymaga połączenia kilku metod. Przede wszystkim:
- Link building, a zatem budowanie bazy linków kierujących do naszego sklepu. Najlepiej, by były to linki dofollow, gdyż tylko one są w stanie przekazać naszej domenie “moc” strony linkującej. To pozwoli na zwiększenie Page Rank, który umożliwia Google ocenienie strony. Im lepsza ocena, tym lepsza pozycja.
- Słowa kluczowe, czyli frazy, na które chcemy się wyświetlać. Najlepszą metodą jest umieszczanie ich w istotnych miejscach strony – nagłówkach, metatekstach oraz oczywiście treści. Ich dobór jest równie istotny. Musi być dostosowany nie tylko do profilu sklepu, ale także do naszych konsumentów. Przykładowo: sklep obuwniczy chętnie pozycjonowałby się na słowo “obuwie”, jednak niekoniecznie może być to dobry pomysł, gdyż jest to hasło bardzo konkurencyjne i większe rezultaty mogą przynieść inne frazy.
- Content marketing, czyli tak zwany marketing treści. Google jasno określiło, że chce promować strony, które przygotowują treści dla odbiorców, a nie robotów wyszukiwarek. Dlatego zaczął “karać” strony upychające słowa kluczowe i nagradzać te, które rzeczywiście odpowiadają na zadawane wyszukiwarce pytania.
Social media
Brak profili w social mediach może być wykluczający dla wielu branż – zwłaszcza biorąc pod uwagę szeroki przekrój wiekowy użytkowników Facebooka, LinkedIn, Twittera czy Instagrama. Dzięki mediom społecznościowym możemy zatem dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i kierować bezpośrednio na stronę sklepu. Jednak tu znowu pojawia się kwestia content marketingu, a także budowania zaufania do marki.
Komunikacja w social mediach nie może być skupiona bezpośrednio na sprzedaży – to zadanie reklamy, o której za chwilę. Profile na Facebooku czy Instagramie mają zachęcić do interakcji, skłonić do zadawania pytań i w efekcie wytworzyć więź pomiędzy użytkownikiem i marką.
To skomplikowane zagadnienia, które wymagają wyczucia, warto jednak zapamiętać kilka istotnych zasad.
- Rozmowa z klientem to podstawa. Po to właśnie są media społecznościowe – omijanie komentarzy nie zwiększy zaufania do marki.
- Uciekanie od problemu go nie rozwiąże. Omijanie prawdziwych negatywnych komentarzy od klientów lub, co gorsza, kłócenie się z nimi to zawsze ogromny błąd.
- Raz wyznaczony cel i obrana droga marki nie powinna być zmieniana. Posty wielkich firm takich jak mBank czy Orange możemy rozpoznać od razu, po pierwszym spojrzeniu.
- Warto inspirować się tym, co tworzą inni. Duże firmy współpracują z doświadczonymi firmami reklamowymi, które znają się na tym, co robią.
Kampanie reklamowe
Reklama jest dźwignią handlu – zarówno tradycyjnego jak i e-commerce. Zwłaszcza, że pozwoli nam ona zwiększyć widoczność firmy, a przez to także sprzedaż. W tej kategorii warto skupić się na dwóch największych reklamodawcach:
- Google – Google Ads umożliwia dotarcie do użytkowników wpisujących frazy kluczowe, na które pozycjonujemy nasz sklep (reklama w wyszukiwarce) czy też pozwala “ścigać” osoby, które raz już znalazły się na stronie (remarketing). Istotny jest fakt, iż nie płacimy za wyświetlenie reklamy, a za kliknięcia (CPC), które są dla nas realnym przejściem na stronę z reklamy. Reszta pracy – zainteresowanie odbiorcy i potencjalnego klienta stoi już po naszej stronie.
- Facebook – wspominaliśmy o reklamach w mediach społecznościowych, których nie można bagatelizować. Każdego dnia spędzamy wiele godzin w social mediach, a reklamy to duża część wyświetlających się postów. Przy tworzeniu kampanii należy jednak pamiętać, aby odpowiednio zawęzić targetowanie, by dotrzeć do osób, które mogą być zainteresowane naszymi produktami. Co ważne – tu również mamy możliwość wprowadzenia remarketingu, który jest formą przypomnienia użytkownikowi, że był w naszym sklepie i nie dokonał zakupu.
Jak zatem widać, wypromowanie sklepu internetowego to zadanie pracochłonne i wymagające odpowiedniej wiedzy. Warto mieć zatem w swojej drużynie e-commerce menagera i specjalistę ds. content marketingu, którzy zajmą się ściągnięciem użytkowników na stronę. To najlepszy początek do tego, by odwiedzających zmienić w wiernych klientów.