Jak promować sklep internetowy? Reklama dla e-commerce.

Postawienie sklepu internetowego już dawno temu przestało być problemem – to początek drogi, która może szybko się zakończyć, jeśli nie wprowadzimy odpowiedniej promocji. Podstawą dobrze działającej platformy jest jej widoczność w sieci i zaufanie klienta do marki. Jak je osiągnąć?

Jak promować sklep internetowy? Reklama dla e-commerce.

Dobra pozycja

Pozycjonowanie nie jest już tak proste, jak choćby 5 lat temu. Nie polega ono na upychaniu słów kluczowych na stronie czy zostawianiu linków na stronach pełnych SPAM-u. Każde z tych działań może wykluczyć nas z indeksu Google, co będzie równoznaczne ze śmiercią sklepu. Zapewnienie sobie wysokiej pozycji w wyszukiwarce to skomplikowane zadanie, które wymaga połączenia kilku metod. Przede wszystkim:

  • Link building, a zatem budowanie bazy linków kierujących do naszego sklepu. Najlepiej, by były to linki dofollow, gdyż tylko one są w stanie przekazać naszej domenie “moc” strony linkującej. To pozwoli na zwiększenie Page Rank, który umożliwia Google ocenienie strony. Im lepsza ocena, tym lepsza pozycja.
  • Słowa kluczowe, czyli frazy, na które chcemy się wyświetlać. Najlepszą metodą jest umieszczanie ich w istotnych miejscach strony – nagłówkach, metatekstach oraz oczywiście treści. Ich dobór jest równie istotny. Musi być dostosowany nie tylko do profilu sklepu, ale także do naszych konsumentów. Przykładowo: sklep obuwniczy chętnie pozycjonowałby się na słowo “obuwie”,  jednak niekoniecznie może być to dobry pomysł, gdyż jest to hasło bardzo konkurencyjne i większe rezultaty mogą przynieść inne frazy.
  • Content marketing, czyli tak zwany marketing treści. Google jasno określiło, że chce promować strony, które przygotowują treści dla odbiorców, a nie robotów wyszukiwarek. Dlatego zaczął “karać” strony upychające słowa kluczowe i nagradzać te, które rzeczywiście odpowiadają na zadawane wyszukiwarce pytania.

Social media

Brak profili w social mediach może być wykluczający dla wielu branż – zwłaszcza biorąc pod uwagę szeroki przekrój wiekowy użytkowników Facebooka, LinkedIn, Twittera czy Instagrama. Dzięki mediom społecznościowym możemy zatem dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i kierować bezpośrednio na stronę sklepu. Jednak tu znowu pojawia się kwestia content marketingu, a także budowania zaufania do marki.

Komunikacja w social mediach nie może być skupiona bezpośrednio na sprzedaży – to zadanie reklamy, o której za chwilę. Profile na Facebooku czy Instagramie mają zachęcić do interakcji, skłonić do zadawania pytań i w efekcie wytworzyć więź pomiędzy użytkownikiem i marką.

To skomplikowane zagadnienia, które wymagają wyczucia, warto jednak zapamiętać kilka istotnych zasad.

  1. Rozmowa z klientem to podstawa. Po to właśnie są media społecznościowe – omijanie komentarzy nie zwiększy zaufania do marki.
  2. Uciekanie od problemu go nie rozwiąże. Omijanie prawdziwych negatywnych komentarzy od klientów lub, co gorsza, kłócenie się z nimi to zawsze ogromny błąd.
  3. Raz wyznaczony cel i obrana droga marki nie powinna być zmieniana. Posty wielkich firm takich jak mBank czy Orange możemy rozpoznać od razu, po pierwszym spojrzeniu.
  4. Warto inspirować się tym, co tworzą inni. Duże firmy współpracują z doświadczonymi firmami reklamowymi, które znają się na tym, co robią.

Kampanie reklamowe

Reklama jest dźwignią handlu – zarówno tradycyjnego jak i e-commerce. Zwłaszcza, że pozwoli nam ona zwiększyć widoczność firmy, a przez to także sprzedaż. W tej kategorii warto skupić się na dwóch największych reklamodawcach:

  • Google – Google Ads umożliwia dotarcie do użytkowników wpisujących frazy kluczowe, na które pozycjonujemy nasz sklep (reklama w wyszukiwarce) czy też pozwala “ścigać” osoby, które raz już znalazły się na stronie (remarketing). Istotny jest fakt, iż nie płacimy za wyświetlenie reklamy, a za kliknięcia (CPC), które są dla nas realnym przejściem na stronę z reklamy. Reszta pracy – zainteresowanie odbiorcy i potencjalnego klienta stoi już po naszej stronie.
  • Facebook – wspominaliśmy o reklamach w mediach społecznościowych, których nie można bagatelizować. Każdego dnia spędzamy wiele godzin w social mediach, a reklamy to duża część wyświetlających się postów. Przy tworzeniu kampanii należy jednak pamiętać, aby odpowiednio zawęzić targetowanie, by dotrzeć do osób, które mogą być zainteresowane naszymi produktami. Co ważne – tu również mamy możliwość wprowadzenia remarketingu, który jest formą przypomnienia użytkownikowi, że był w naszym sklepie i nie dokonał zakupu.

Jak zatem widać, wypromowanie sklepu internetowego to zadanie pracochłonne i wymagające odpowiedniej wiedzy. Warto mieć zatem w swojej drużynie e-commerce menagera i specjalistę ds. content marketingu, którzy zajmą się ściągnięciem użytkowników na stronę. To najlepszy początek do tego, by odwiedzających zmienić w wiernych klientów.