Wpływ social media na SEO to bez wątpienia jeden z ciekawszych, a zarazem bardziej kontrowersyjnych tematów. Dlaczego? Co do zasady uważa się, że umiejętnie sprofilowana aktywność firmy w internecie stanowi istotny czynnik marketingu online.
Jednocześnie jednak, jak mówił chociażby Matt Cutts w wywiadzie udzielonym w 2014 roku, aktywność firmy w portalach społecznościowych nie ma bezpośredniego przełożenia na pozycję strony w Google.
Często z faktu tego wyciąga się daleko idące wnioski: niektórzy są skłonni uważać aktywność firmy w social mediach za drugorzędną formę marketingu, właśnie przez brak bezpośredniego przełożenia na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Czy jednak tego rodzaju podejście na pewno jest słuszne?
Social media a pozycja strony w Google
Wspominaliśmy już o tym, że np. sam wzrost polubień profilu firmy na Facebooku nie wpłynie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania w Google. Jednocześnie jednak, na bazie sygnałów z portali społecznościowych, Google może uznać firmę za bardziej wiarygodną, co z kolei może już znaleźć przełożenie na pozycję w wynikach wyszukiwarki.
Warto pamiętać, że social media są traktowane przez Google jako źródła zweryfikowane. Oznacza to, że duża liczba odwiedzających nasz profil, przekazujących dalej publikowane na nim informacje, powinna skłonić Google do uznania naszej marki za wiarygodną.
Linki z social media
Często mówi się, że linki generowane przez social media nie są zbyt użyteczne z perspektywy SEO, ponieważ większość z nich posiada parametr nofollow. Jest to prawda, jednocześnie jednak linki, których źródłem są social media, mogą generować większy ruch na naszej stronie, a w niektórych przypadkach również prowadzić do generowania linków np. na specjalistycznych forach poświęconych danej tematyce.
W ten sposób, siłą rzeczy stymulujemy zainteresowanie użytkowników naszą stroną: nawet jeśli większość z nich zatrzyma się na naszym fanpage’u, to pewien odsetek odwiedzi również właściwą witrynę naszej firmy.
Budowanie marki
Social media mają także kluczowe znaczenie dla budowania wizerunku naszej marki. Aktywność na portalach społecznościowych oraz uzupełnienie wizytówki Google Moja Firma powinno dodatnio wpłynąć na sposób wyświetlania informacji o naszej stronie.
To z kolei ma istotny związek z tym, jak marka będzie postrzegana przez klienta. Zwłaszcza przez tego nowego, który zetknął się z naszą firmą po raz pierwszy, np. wpisując daną frazę w Google.
Wyszukiwanie w ramach social media
Często mówi się, że niektóre portale społecznościowe powoli zamieniają się w “mikro wyszukiwarki”. Co to oznacza? Coraz częściej np. wyszukiwanie danego produktu lub usługi odbywa się właśnie wewnątrz danego portalu (np. Facebook), tj. właściwie bez angażowania Google. Oznacza to, że obecność firmy w social media staje się wartością samą w sobie, jeśli chodzi o poprawę konwersji.