Czym jest guerrilla marketing?

Chcesz wspomóc swoje działania marketingowe niewielkim nakładem finansowym? Jeśli szukasz ciekawych sposobów na wypromowanie swojej marki, zainteresuj się marketingiem partyzanckim. Przeczytaj koniecznie o guerrilla marketingu!

Czym jest guerrilla marketing?

Marketing partyzancki (z angielskiego guerrilla marketing) to forma zbliżona do marketingu wirusowego, która często przybiera niekonwencjonalną formę, w zależności od odbiorców. Przykładem takiego marketingu może być pisanie na murach wstrząsających graffiti, które promują daną markę lub produkt. Jest to zatem forma reklamy, która najczęściej niskim kosztem, w sposób często skandaliczny dociera do szerokiego grona klientów. Metoda ta wykorzystuje zarówno plotkę jak i szum medialny.

W obecnych czasach zwykła reklama nie zwraca już często uwagi potencjalnych klientów. Aby dotrzeć do szerokiego grona trzeba zastosować niekonwencjonalne techniki. Jest to jedna z najbardziej twórczych i jednocześnie najbardziej zakręconych form marketingu. Czasami dopiero przy tysięcznym przekazie, który dociera do odbiorcy słyszymy od niego wielkie “WOW” – tak często dzieje się  gdy docieramy do klienta poprzez guerrilla marketing.

Marketing partyzancki – przykłady zastosowania

Przykładami marek, które w Polsce korzystały z marketingu partyzanckiego są między innymi: Heyah, Play, Media Markt, Frugo oraz Tymbark.

W 2013 roku z ciekawą inicjatywą wyszedł do klientów Tymbark. Zorganizowana została akcja w największych polskich miastach – Warszawie, Krakowie, Wrocławiu. W miejscach najbardziej popularnych można było z znienacka znaleść kapsle z miłosnym przesłaniem.

Bardziej kontrowersyjną akcję przeprowadził DHL w 2014 roku wykorzystując przy tym oraz wręcz ośmieszając swoją konkurencję. Polegała ona na zatrudnieniu kurierów konkurencyjnych marek jak UPS, TND i DPD, którzy mieli dostarczyć bardzo dużą, czarną paczkę w wyznaczone miejsce. Paczka pokryta była materiałem czułym na temperaturę. Domyślnie był on czarny, ale w wyższej temperaturze odzyskiwał swoje barwy. Kiedy kurierzy odbierali paczki były one zatem całe czarne, lecz w czasie drogi kolor zmienił się na żółty z dużym napisem “DHL jest szybszy”. W ten sposób DHL został rozreklamowany przez konkurencyjne firmy.

Zalety stosowania marketingu partyzanckiego

Marketing partyzancki jest bardzo skuteczny przy trudnych grupach odbiorców reklam tradycyjnych, na przykład młodzieży. Najczęściej firmy sięgają po taką formę reklamy, aby wyróżnić się na tle bardzo konkurencyjnego rynku. Dobrze przemyślany guerrilla marketing może być również stosunkowo tani, choć wymaga więcej czasu i kreatywności. Reklama ta ma również inną, niezaprzeczalną zaletę – jest ciekawsza i czasem mniej irytująca.

Marketing partyzancki zawsze zaciekawia, przez co wzbudza emocje w potencjalnym kliencie. Taka kampania nie jest uzależniona od wydawcy prasy czy też stacji telewizyjnej, może ona obiec nawet cały świat w ciągu jednego dnia i dotrzeć do milionów ludzi. Technika ta jest stosowana szczególnie gdy odbiorcą jest młody klient, przy promowaniu produktów niszowych lub też gdy firma wprowadza nowy produkt na rynek.

Czas, energia oraz duża wyobraźnia – to są czynniki, które decydować mogą dziś o rozwoju firmy. Skuteczna metoda promocji, która podbije serca tłumów oraz jednocześnie wypromuje markę, to złoty sen dla wielu marketingowców – taką metodą przy dużej kreatywności może okazać się często marketing partyzancki.