10 złotych zasad skutecznego bloga
Dziś nie trzeba już chyba nikogo przekonywać, że blogosfera jest skutecznym narzędziem marketingowym, niezależnie od charakteru prowadzonej działalności. Przyciąga nowych klientów, buduje pozytywny, ekspercki wizerunek firmy i – jak pokazują badania marketingowe – przynosi wzrost realnych dochodów, w niektórych przypadkach nawet o ponad połowę! Blogowanie ma jednak sens, kiedy content, a więc zawartość merytoryczna bloga, jest przemyślana i przystosowana do potrzeb konkretnej grupy klientów. Jak więc tworzyć skuteczne treści, aby nasza renoma wzrastała? Podpowiemy Państwu kilka cennych rozwiązań. Oto 10 najlepszych wskazówek!
10 złotych zasad skutecznego bloga według ekspertów
- Wybierz odpowiedni temat. Nikt już dziś nie będzie czytał rozwlekłych wpisów, te Twoje muszą mieć ścisły związek z charakterem Twojego biznesu. Pisz tylko na temat.
- Dobrze dobierz host. Tutaj warto skorzystać z porady znajomego informatyka, niekoniecznie od razu z poradnictwa firmy, a po prostu od znawców tematu. Skuteczny host pomoże uniknąć awarii, utraty danych i przerw w publikacjach.
- Zarejestruj domenę i ewentualną subdomenę. Zakup jej jest tak ważny, jak wybór hosta. Nie warto przy tym oszczędzać na jakości. Dobra domena to dobra jakość techniczna działania bloga.
- Podejmij decyzję, kto będzie prowadził stronę i zarządzał jej obsługą. Nie zawsze trzeba robić to osobiście, a czasami wręcz warto powierzyć to zadanie specjaliście, czyli copywriterowi. Ważne, aby blog był prowadzony merytorycznie i interesująco dla odbiorcy.
- Treść jest królową bloga! Ta złota maksyma powinna towarzyszyć nam przy każdym wpisie i każdej aktualizacji zasobów. W końcu odbiorca musi chcieć do nas wrócić, a tylko wartościowa treść podana w dobrej formie jest motywacją do systematycznej lektury.
- Zwróć uwagę na formę graficzną, niech będzie przyjemna dla oka i utrzymana w atrakcyjnym dizajnie. Blog to także przestrzeń wizualna, zadbajmy o jej jakość.
- Przygotuj narzędzia prowokujące reaktywność odbiorcy. Sprawdzą się tu wszelkie ankiety, plebiscyty oraz mini konkursy z nagrodami w postaci gadżetów reklamowych. Niech klienci dyskutują, komentują i tym samym pozycjonują naszego bloga w sieci.
- Zdecyduj, jaka częstotliwość wpisów będzie odpowiednia. Standardowo aktualizuje się je raz w tygodniu, jednak wszystko zależy od branży i charakteru naszej działalności. Niektórym wystarczy jeden artykuł w miesiącu, inni będą potrzebować codziennych aktualizacji. Zdecyduj się na przewidywalność i systematyczność, to popłaca w budowaniu marki.
- Przetestuj, a następnie po prostu uruchom swojego bloga. Warto zdecydować się na wersję próbną i sprawdzić, jak działają nasze rozwiązania. Jak w każdym prototypie, wdrażanie skutecznych rozwiązań wymaga cierpliwości.
- Sprawdzaj skuteczność. Zainstaluj licznik wejść, licz komentarze, wysyłaj zaproszenia do użytkowników, słowem: sprawdzaj raz na jakiś czas, najlepiej raz w miesiącu, czy blog działa.
Blog to czytelnia z kontaktem
Tworząc skuteczną stronę warto od razu uświadomić sobie, że jest formą zaproszenia do kontaktu potencjalnego klienta naszego sklepu z towarami lub usługami. Trzeba więc samemu sobie zadać pytanie: czego nabywca chciałby się dowiedzieć, jak w związku z tym przygotować poszczególne zakładki, aby były one jasne i przejrzyste, a w końcu: jak sprawić, aby skontaktował się z nami w sprawie zakupów. Może trzeba będzie doposażyć bloga w wirtualną asystentkę lub chociażby sprawny formularz kontaktu.
Czytaj, aby pisać
Jeśli zdecydujemy się na samodzielne prowadzenie strony, konieczne będzie doskonalenie swojego warsztatu pisarskiego. Wartościowa treść musi być podana w dobrej, atrakcyjnej formie. Podglądajmy więc doświadczonych blogerów, uczmy się od nich. A wszystko po to, aby pisać świetnie i wygrać internetową bitwę o uwagę odbiorców. Dzisiejsza blogosfera promuje dobrych pisarzy, nawet jeśli jesteśmy przedstawicielami mało literackich branży, nasze teksty muszą być naprawdę dobre, aby ktokolwiek do nich zaglądał.