Aktywizm cyfrowy i trendy społeczne. Czy mogę to wykorzystać na Instagramie?

Aktywizm cyfrowy i trendy społeczne. Czy mogę to wykorzystać na Instagramie?

Ostatnie miesiące sprawiły, że treści informacyjne i społeczne dominują na Instagramie. Wszędzie możemy trafić na treści, które mają edukować obserwujących, powstały specjalne kanały z wiadomościami, a firmy czy influencerzy każdej wielkości wyrażają na swoich profilach poparcie dla aktywistów i ich postulatów.

Bardzo popularne są zatem materiały tekstowe odnoszące się do aktualnych spraw społecznych krajowych i światowych. Szczególnie aktywiści korzystają z tego stylu, aby uzupełnić swoje tradycyjne działania. I tak mamy profile dedykowane niesprawiedliwości rasowej, dyskryminacji ze względu na orientację, zmianom klimatycznym oraz problemom lokalnym. Firmom również się to spodobało i coraz więcej z nich publikuje posty informujące o społecznych napięciach czy też zdjęcia profilowe, wyrażające poparcie np. dla ruchu Black Lives Matter, LGBT+, Strajku Kobiet.

Ale dlaczego akurat na Instagramie?!

Prawdopodobnie dlatego, że jest to bardzo wizualne medium. Posty informacyjne i edukacyjne są bowiem bardzo estetyczne i zwięzłe – karuzele Instagramowe (tj. pokaz kilku slajdów) stały się łatwo przyswajalną “wiedzą w pigułce”. Można je błyskawicznie udostępnić i zwiększać świadomość innych za pomocą kilku kwadratowych plansz zapisanych kilkoma zdaniami.

Przyłącz się do akcji! Zasada nr 1 – atrakcyjność wizualna

W takich treściach chodzi o to, aby dotarły do jak najszerszego grona odbiorców, a posty na Instagramie są udostępniane częściej wtedy, kiedy są estetyczne. Im większa popularność, tym większa świadomość i wsparcie u odbiorców.

W szczytowym okresie protestów Black Lives Matter w zeszłym roku, twórczyni konta @sa.liine, Manassaline Coleman, stworzyła na Instagramie poradnik, który miał poszerzać wiedzę uczestników marszy. Co najbardziej rzucało się tu w oczy? Kolorowy, pomarańczowo-niebieski gradient w tle, który zachęcał do wsparcia inicjatywy artystki.

Przyłącz się do akcji! Zasada nr 2 – uniwersalny format

Treści informacyjne można tworzyć na temat praktycznie każdej inicjatywy lub problemów społecznych, szególnie wtedy, kiedy firma jest w stanie pomóc w ich rozwiązaniu. Przykład? W minionym roku marka Goodwill nawiązała współpracę z tancerzem Erikiem Cavanaugh. Jest on również aktywistą na rzecz ciałopozytywności (ruchu opowiadającego się za normalizacją ciał spoza “kanonu” szczupłości i piękna). Mężczyzna wystąpił w filmie reklamowym na Instagramie, który informuje, że Goodwill zajmuje się organizacją szkoleń zawodowych dla osób, które spotykają się z barierami w kwestii znalezienia pracy.

W samym nagraniu nie porusza się kwestii ciałopozytywności, ale samo wystąpienie aktywisty tego ruchu sprawia, że firma staje się jego zwolennikiem.