Analiza SWOT. Jak pomaga w planowaniu marketingu?

Analiza SWOT. Jak pomaga w planowaniu marketingu?

Kiedy przedsiębiorstwo rośnie, musimy stawić czoła większej ilości wyzwań oraz przeszkód, ale i napotykamy na coraz to lepsze możliwości. Pytanie brzmi: w jaki sposób określać priorytety? Które inicjatywy warto wprowadzić najpierw, i jakie problemy rozwiązać w pierwszej kolejności?

Odpowiedzią na te pytania od wielu lat jest analiza SWOT. Sporządzana w formie tabeli, pozwala dokładnie zaplanować sposób rozwoju Twojego biznesu, określić, jak w pełni wykorzystać okazje i omijać przeszkody. Zainteresowany? W tym artykule omówimy, jak wykorzystać analizę SWOT na gruncie decyzji marketingowych.

Tabela do zadań specjalnych

Metoda ta pozwala na analizę dotychczasowych działań, a także na zastosowanie poprawek, które mają je usprawnić. W szczególności daje możliwość ewaluacji:

  • ogólnej pozycji marki na rynku,
  • nowego projektu albo inicjatywy,
  • konkretnej kampanii i sposobu komunikacji.

Praktycznie każde działanie, które wymaga przemyślanej implementacji, skorzysta na zastosowaniu analizy SWOT. Dzięki niej określimy mocne i słabe strony przedsięwzięcia (na czym się skupić, a czego unikać), weźmiemy pod uwagę różne scenariusze, a także zaczniemy myśleć bardziej krytycznie na temat naszych działań (bo nieograniczony entuzjazm potrafi być zabójczy). Jak zatem ją wykonać?

Pierwszy krok

Po pierwsze, przygotuj kartkę papieru. Podziel ją na tabelę z czterema polami – to tutaj będziesz zapisywał pomysły. Nadaj każdej z nich tytuł:

  • S – strenghts, mocne strony,
  • W – weaknesses, słabe strony,
  • O – opportunities, szanse,
  • T – threats, zagrożenia.

Następnie ustal, co będziesz ewaluował. Bądź konkretny – jeśli Twoje pole widzenia będzie zbyt szerokie, to możesz dojść do sprzecznych wniosków. Dlatego jeśli zamierzasz stworzyć nową kampanię w social mediach, powinieneś przeprowadzić analizę funkcjonalną z punktu widzenia twórców contentu. Jeśli wypuszczasz nowy produkt, sprawdź, jaki jest jego potencjał na rynku. Jeśli szykujesz się do zmiany wizerunku, zastanów się, co chcesz osiągnąć w przyszłości.

Reszta należy do Ciebie i Twojego zespołu

Teraz należy wypełnić poszczególne pola SWOT. Silne strony to to, co robisz najlepiej; co w Twojej firmie najlepiej funkcjonuje. Słabe strony to te obszary działalności, które nie przynoszą dobrych zysków, lub w których brakuje określonych zasobów. Szanse są potencjalnymi okazjami, które będziesz miał okazję wykorzystać, a zagrożenia – możliwe przeszkody, które staną nam na drodze do wymarzonego sukcesu.

Za pomocą analizy SWOT nie tylko dobrze zaplanujesz strategie, ale także będziesz przygotowany na wiele różnych scenariuszy – tych dobrych i tych złych.