Budżet na marketing, czyli ile to będzie kosztowało?

Budżet na marketing, czyli ile to będzie kosztowało?

Podczas planowania działań marketingowych najważniejszą kwestią pozostają pieniądze. To w końcu od nich zależy, z jakich możliwości skorzystamy i jak bardzo uda nam się zwiększyć sprzedaż. Niestety, nie ma idealnego przepisu, który pozwala wyliczyć, ile powinno się przeznaczyć na marketing.

Natomiast na pewno warto zastanowić się orientacyjnie, jaki budżet zarezerwować na reklamę. Wszystko zależy od paru czynników; warto brać pod uwagę, że w trakcie kampanii mogą pojawić się niespodziewane wydatki, ale początkowe wyliczenia to niezwykle istotny etap.

A zatem ile to kosztuje?

Odpowiedź na to pytanie może być przewrotna, ponieważ brzmi: zależy, czym jest “to”. Po prostu marketingiem? To zbyt ogólnikowe.

Pierwszym krokiem do wyliczenia budżetu jest ustalenie, w co będziemy inwestować. Jeśli chodzi o kanał, to do wyboru mamy Facebook Ads, Google Ads, artykuły sponsorowane, i tak dalej. Jeśli chodzi o cele, to możemy dążyć do zdobycia nowych Klientów, zwiększenia sprzedaży, wypromowania konkretnej nowości, i tym podobne.

Zamiast pytać “ile kosztuje marketing?”, pytajmy: “ile kosztuje dotarcie do nowych odbiorców za pomocą Facebook Ads?”.

Żeby sobie uświadomić, jakie to ważne, wystarczy porównać dwa podejścia. Załóżmy, że pewna firma przeznaczyła 3 tys. zł na reklamę na Facebooku, 2 tys. zł na artykuły sponsorowane, a kolejne 2 tys. zł na obsługę bloga. Łącznie 7 tys. zł na szeroko pojęty marketing. Inne przedsiębiorstwo przeznaczyło całe 7 tys. zł tylko na Facebook Ads. Która marka miała większą szansę na sukces?

Planowanie budżetu

Wiemy już, że na początku należy ustalić, co chcemy osiągnąć oraz jakimi kanałami. Potem następuje trudniejszy etap, czyli zdefiniowanie, jak będziemy mierzyć sukces kampanii. Analityka jest bowiem jedynym narzędziem, które pokaże, czy idziemy dobrą drogą. Przykładowo: jeśli naszym celem jest zdobycie nowych Klientów, to wskaźnikiem efektywności będzie przyrost obserwujących, a gdy chcemy wypromować konkretny produkt, to będziemy sprawdzać, jak się sprzedaje.

Następnie przychodzi czas na oszacowanie kosztów. Ten etap warto powierzyć doświadczonemu marketerowi, który dobrze zna swoje narzędzia. Na podstawie jego kosztorysu bowiem podejmiemy ostateczną decyzję: porównamy przewidywany budżet z możliwościami marki oraz wprowadzimy korekty.

Ostatnie zdanie może być zaskakujące, ale tak – najpierw przygotowujemy plan kampanii, a dopiero potem decydujemy, czy firmę stać na taki wydatek. Marketing to w końcu inwestycja w firmę, a celem agencji marketingowej jest wygenerowanie zwrotu z inwestycji. Z nawiązką!