Co to jest instagram i jak z niego korzystać? Poradnik dla początkujących.
Platforma Instagram skupia blisko miliard użytkowników z całego świata, z czego nawet 500 milionów korzysta z aplikacji codziennie – według statystyk liczba ta stale rośnie. Nie bez znaczenia pozostaje więc potencjał marketingowy platformy, gdzie swoje konta w formie nowoczesnych wizytówek posiadają firmy z niemal każdej branży. Początkujący muszą jednak w pierwszej kolejności zrozumieć charakter funkcjonowania Instagrama, by móc efektywnie promować się wśród jego użytkowników.
Cechy charakterystyczne dla społeczności
Osoby korzystające z Instagrama mają dwie możliwości komunikowania się z obserwatorami – publikowanie zdjęć i filmów na swojej tablicy lub udostępnianie tak zwanych “Instastory”, czyli treści dostępnych dla obserwatorów przez 24 godziny. W przypadku firm platforma pełni funkcję przede wszystkim wizytówki, ułatwiając potencjalnym nabywcom znalezienie danych kontaktowych do organizacji, publikując atrakcyjne informacje o swoich działaniach, czy wchodząc w interakcję z użytkownikami. Instagram tak głęboko zakorzenia się w podstawowe działania promocyjne firm, że istnieje możliwość zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za prowadzenie profilu na platformie. Co należy do jej obowiązków?
Obecność na Instagramie oznacza przestrzeganie zasad społeczności, które zagwarantują regularny wzrost liczby obserwujących. Publikowane zdjęcia powinny być atrakcyjne i przyciągające uwagę – chodzi nie tylko o elementy umieszczone na fotografii, ale także czas ich publikacji, dzienną ilość udostępnianych postów, czy podpis pod zdjęciem. Na Instagramie ważną rolę spełniają hashtagi. Tworzenie unikatowych treści dla firmy jest bardzo ważne, gdyż wpływa to na jej rozpoznawalność wśród odbiorców. Co więcej, na platformie funkcjonują specjalne funkcje biznesowe. Dzięki nim osoba prowadząca profil może kontrolować zasięg publikowanych postów, zestawiać ilość obserwatorów z interakcjami w postaci polubień i komentarzy oraz sprawdzać przyrosty obserwatorów.
Jak wykorzystać Instagram do marketingu?
Początkujący użytkownicy Instagrama nie powinni mieć wobec niego uprzedzeń, ponieważ wykorzystywanie go do promocji firmy jest łatwe, a przede wszystkim wartościowe. Już regularne publikowanie postów i tworzenie unikatowych hashtagów może zwiększać zasięg profilu i docierać do dużej ilości potencjalnych klientów. Platforma daje jednak dużo więcej możliwości marketingowych.
Na Instagramie bardzo popularne jest organizowanie kampanii reklamowych poprzez tworzenie konkursów. Najczęściej akcje te mają zwiększyć liczbę odbiorców posta i generować przyrost liczby obserwatorów. Konkursy zachęcają do udostępniania treści publikowanych przez markę w zamian za upominek w postaci produktu firmy. Innym sposobem na promowanie na Instagramie jest tak zwany influencer marketing. Akcja polega na nawiązaniu współpracy między firmą, a użytkownikiem o dużym gronie odbiorców. W zależności od ustalonych warunków influencer publikuje na swoim profilu posty nawiązujące do marki, w zamian za co otrzymuje wynagrodzenie.
Posiadanie profilu firmowego na Instagramie stale zyskuje na znaczeniu. W przeciwieństwie do innych platform społecznościowych Instagram pozwala przedsiębiorcom na wyjątkową interakcje z użytkownikami i zdobywanie nowych klientów. Zasady funkcjonowania strony są bardzo łatwe, a ich wykorzystywanie do promocji daje wymierne korzyści firmie, co potwierdza wzrastająca liczba użytkowników.