Czym jest Google Knowledge Graph? Krótki przewodnik
Google z każdym miesiącem przykłada coraz większą wagę do wyszukiwania semantycznego. Algorytmy odpowiedzialne za tę funkcję są przez nich stale aktualizowane. Obecnie to już nie tylko słowa kluczowe mają znacznie, a także kontekst, w jakim zostaną użyte. Korporacja Mountain View robi wszystko, aby wyszukiwarka zrozumiała, co mamy na myśli. Znaczenie w tym procesie ma Knowledge Graph.
Zasady działania
Jest to funkcja, która opiera się na odnajdywaniu zależności między informacjami oraz pokazywanie wyników w konkretnym, poprawnym kontekście. Wyszukiwarka to narzędzie, które obecnie nie znajduje słów kluczowych, ale szuka ich znaczenia. Bardzo możliwe, że główną rolę, jeśli chodzi o wykorzystywanie tej funkcji, miał zakup firmy Metaweb przez Google, do którego doszło w roku 2010. Jest to korporacja, której zadaniem jest kreowanie baz danych Freebase, w których można znaleźć informacje na temat wszelkich dziedzin.
Aktualnie w Knowledge Graph możemy znaleźć około 4 mld powiązań połączonych z 750 milionami haseł, a ta liczba stale rośnie. Jednak jakim sposobem Google pozyskał informacje na temat danych związków? Cały proces jest zależny od samego użytkownika. To właśnie nasze wybory czy pytania decydują o tym, jakie wyszukania będą pasowały do danego kontekstu.
Jest to rozwiązanie, które umożliwia Google serwowanie nam informacji. Nie mówimy teraz o zwyczajnych hasłach z Wikipedii, w tym wszystkim chodzi o znajdowanie informacji, które mogą być kluczowe dla konsumenta. Kategorie, jakimi zajmuje się Knowledge Graph to albumy muzyczne i ich wykonawcy, muzea, dzieła sztuki, filmy, aktorzy, samoloty, statki kosmiczne, piłkarze, drużyny sportowe, drapacze chmur, a także wiele więcej.
Niezwykle interesującą funkcją jest komunikowanie o nieprawdziwych informacjach. Poprzez odpowiednią witrynę, każdy użytkownik będzie miał możliwość zgłoszenia niepoprawnych newsów. Warto także zaznaczyć, że o takich nieścisłościach będzie dowiadywało się samo źródło informacji. Jest to bardzo przydatna opcja. Wiarygodność będzie stale sprawdzana, a rzetelność np. Wikipedii znacznie wzrośnie.
Co to ma na celu?
Zadanie takiego algorytmu jest proste. Każdy użytkownik będzie miał możliwość pozostania na witrynie Google. Przechodzenie ze strony na stronę jest niezwykle uciążliwe, a Knowledge Graph to system, którego zadaniem jest wykluczenie takiego problemu. Znacznie uprości on życie wielu osobom, a także przyśpieszy pracę.