Halo! Jak się rozmawia z Klientem?

Halo! Jak się rozmawia z Klientem?

To, jak zachęcić Klienta do zakupu, spędza sen z powiek wszystkim marketingowcom. W końcu od tego są – żeby zainteresowany użytkownik zostawił w firmie swoje pieniądze. Zaskakujące jest to, jak wiele specjalistów wciąż ma ogromny problem z komunikacją.

Wyobraźmy sobie, że wchodzimy do sklepu po konkretną rzecz, a sprzedawca podchodzi do nas i zaczyna nam prezentować produkty z wyprzedaży. Czy chcielibyśmy z takim asystentem rozmawiać? Tutaj już na wstępie tracimy zainteresowanie. A przecież da się to zrobić lepiej!

Problem

Klient nawiązuje kontakt, ponieważ ma jakiś problem, który chce rozwiązać i szuka inspiracji. Żeby do nas trafił, musimy mówić o jego kłopocie – dać znać, że posiadamy dobrą odpowiedź. Służą do tego reklamy oraz słowa-klucze, ponieważ to za ich pomocą użytkownik może trafić do naszego sklepu lub na stronę internetową. A jeśli już dojdzie do kontaktu, to na początek warto wysłuchać bolączek Klienta i je zaadresować. W ten sposób narodzi się jakaś skonkretyzowana koncepcja dotycząca naszych usług.

Edukacja

Kiedy kupujący zna już zasadę naszego działania, może zacząć się zastanawiać, czy na pewno warto skorzystać z tej właśnie opcji. Prawdopodobnie skontaktował się również z naszą konkurencją, więc zaczyna porównywać oferty i ceny, szukając tej najlepszej. Na tym etapie powinniśmy pokazać, że to, co oferujemy, jest unikatowe na rynku; zaprezentować wyjątkowe cechy tego właśnie rozwiązania. Celem jest odróżnienie się od konkurencji.

Wybór

Klient, po zebraniu wszystkich informacji, musi podjąć decyzję, z jakiej oferty skorzystać. Wykorzystuje do tego wiadomości zebrane w trakcie rozmów – jeśli nie rozwialiśmy wszelkich wątpliwości na wcześniejszych etapach, to tutaj wyjdzie szydło z worka.

Warto także pamiętać, że zdobywanie Klientów za wszelką cenę nie zawsze jest dobrą strategią. Jeśli wiemy, że nie rozwiążemy danego problemu, że potrzebna jest inna strategia, której my akurat nie mamy, nie opłaca się kłamać, ponieważ takie kłamstwo szybko wyjdzie na jaw. Wtedy będziemy zmagać się z niezadowolonym Klientem.

Zakup

Tutaj oczywiście kończy się nasza rola, ale nie kończy się kontakt. Uczciwe rozmowy z Klientem to podstawa dalszej dobrej współpracy.

Należy pamiętać, że na każdym z powyższych etapów komunikacja powinna być dostosowana do aktualnych problemów odbiorcy. Tylko dobre ich adresowanie pozwoli skutecznie przekonać do zakupu. Zawsze warto przyjrzeć się swoim kampaniom reklamowym i sprawdzić, co próbują zakomunikować: być może nie działają, ponieważ nikt nie chce w ten sposób rozmawiać!