Jak dodać stronę do Google w 2019 r.? Indeksowanie nowego adresu URL. Sitemap

Google to dziś najpopularniejsza z wyszukiwarek internetowych – wybiera ją 93% internautów. Zrozumiała więc jest troska o to, by nowopowstałą lub zmodyfikowaną stronę internetową jak najszybciej indeksować. Oczywiście można po prostu witrynę uruchomić i poczekać, aż boty indeksujące same do niej trafią. Działania takie – a właściwie ich brak – są nieefektywne. Oznacza to wielotygodniowy, a nawet wielomiesięczny przestój w ruchu internautów na stronie. Jakie podjąć działania, by cały proces przyspieszyć?

Jak dodać stronę do Google w 2019 r.? Indeksowanie nowego adresu URL. Sitemap

Dodanie strony do Google Search Console

Jest to bezpłatna usługa Google, która ma za zadanie sprawdzenie i monitorowanie w czasie rzeczywistym parametrów związanych z indeksowaniem witryny. Powala ona zobaczyć stronę tak, jak jest ona odczytywana przez boty indeksujące oraz wyłapywać błędy. GSC przeprowadza weryfikację właściciela strony. Można to zrobić metodą zalecaną, czyli poprzez umieszczenie pliku weryfikacyjnego w głównym katalogu strony, lub skorzystać jednej z kilku metod alternatywnych (metatag, wskazanie dostawcy domeny, za pośrednictwem Google Analytics lub przy użyciu menagera tagów).

Google Search Console daje także możliwość wygenerowania swoistego raportu, w których widzimy z jakich słów kluczowych użytkownicy trafili na naszą stronę z wyników organicznych.

Przesłanie mapy strony do Google

Mapa strony (sitemap) określa strukturę witryny. To swoista lista podstron i odnośników, która użytkownikom strony wskazują „drogę” do poszukiwanej informacji, a dla botów indeksujących Google jest informacją o strukturze, hierarchii zawartości i priorytetach w indeksowaniu.

Aby przygotować sitemap należy wskazać kanoniczne (pierwotne) wersje stron, których zaindeksowanie jest pożądane. Mapa może być stworzona manualnie lub przy użyciu dedykowanych narzędzi automatyzujących.

Mapę w wybranym formacie należy zgłosić w GSC lub dodać do pliku robots.txt. Google obsługuje sitemaps w formacie HTML, XML, RSS, mRSS, Atom, tekstowym lub w formie już zaindeksowanej witryny.

Pobierz jako Google i „narzędzie do sprawdzania adresów URL”

Narzędzie „Pobierz jako Google”, które pozwala zweryfikować, w jaki sposób boty indeksujące interpretują daną stronę i jej dostępność jest swoistą symulacją odbioru. Aby uruchomić pobieranie należy w pole tekstowe wpisać adres katalogu głównego strony. Istnieje możliwość wytypowania robota, który przeprowadzi całą operację.

Narzędzie to daje dwie opcje: pobierz oraz pobierz i zrenderuj. Pierwsza z opcji wyświetla odpowiedź http bez uruchamiania elementów takich jak skrypty czy obrazy. Druga pozwala określić platformę (komputer lub urządzenie mobilne) i uruchomić także zasoby dodatkowe.

Po zleceniu pobrania trafia ono do historii pobierania ze statusem „oczekuje”, a po zrealizowaniu zlecenia generowany jest podstawowy raport o powodzeniu lub niepowodzeniu operacji.

Narzędzie to z końcem marca 2019 r. zostało zastąpione „narzędziem do sprawdzania adresów URL”. W celu dodania strony za jego pośrednictwem należy w raporcie zaznaczyć opcję „poproś o zindeksowanie” – treść zostanie pobieżnie przetestowana i o ile nie zostaną znalezione błędy zostanie ona wpisana w kolejkę do indeksowania.