Jak media społecznościowe w Polsce zmieniły się przez 10 lat?

Jak media społecznościowe w Polsce zmieniły się przez 10 lat?

Pandemia przyspieszyła tylko to, co trwało od lat – ekspansję Internetu w kolejne obszary życia konsumentów. Dzisiaj korzystamy z mediów inaczej, niż 10 lat temu, a zatem przedsiębiorcy i firmy również powinny inaczej w tej przestrzeni działać. Na rynek wchodzi właśnie nowe pokolenie, które warto brać pod uwagę, a i przyzwyczajenia starszych użytkowników uległy zmianom – co to oznacza dla marketingu? Jakie priorytety powinniśmy ustalić? Odpowiedzi dostarcza raport Mind the Gap: Poland 2012-2021 od GlobalWebIndex.

Coraz więcej czasu przed ekranem smartfona

Przeciętna dorosła osoba w Polsce spędza 3 godziny dziennie, korzystając z urządzeń mobilnych, w tym 2 godziny wyłącznie na mediach społecznościowych – przeglądając tablicę i komunikując się ze znajomymi. To właśnie social mediów używamy przez 62% czasu, jaki poświęcamy smartfonowi. Jak pokazał raport, zasięg wszystkich platform to obecnie 95% na całym rynku mediów jeśli chodzi o osoby dorosłe, a ich wskaźnik uwagi w ciągu 9 lat wzrósł o 87%.

Co nam mówi ta informacja? Że social media to obecnie niezbędny komponent marketingu w firmie, być może najważniejszy. Ulotki, banery i spoty telewizyjne to albo przeżytek, albo domena wielkich korporacji (z drobnymi wyjątkami). Przeciętny biznes ma szansę zaistnieć głównie w Internecie – na szczęście platformy społecznościowe prezentują szeroki wachlarz możliwości.

Coraz mniejsze różnice pomiędzy pokoleniami

Młodsi i starsi korzystają z Internetu w praktycznie tym samym stopniu. Osoby urodzone w trakcie wyżu demograficznego oraz z pokolenia X coraz częściej sięgają po social media: ich zasięg osiągnął 91% w 2021 roku (jest to wzrost o 19% w porównaniu z 2012 r.). Dla tych roczników zasięg smartfonów natomiast zrównał się z zasięgiem telewizji – wyniósł 96%. Pokolenie Z oraz millenialsi korzystają z urządzeń mobilnych jeszcze częściej i dłużej: 3 godz. 55 min dziennie.

Oczywiście, bardzo przyczyniła się do tego pandemia, ale efekty są zachęcające dla mniejszych biznesów i przedsiębiorców.

Globalna wyszukiwarka

Według raportu dla wszystkich dorosłych media społecznościowe są głównym miejscem odkrywania marek i produktów (41%; dla porównania – z Google korzystamy w 37%, a z TV w 21%). Z czego to wynika? Przede wszystkim z systemu poleceń od znajomych, influencerów, grup. Dodatkowo mamy możliwość odnaleźć interesujące nas treści po hasztagach. W końcu natrafiamy tam też na posty sponsorowane, w które wystarczy kliknąć, by dowiedzieć się wszystkiego.

Umiejętne używanie reklam w social mediach to przepis na sukces!