Jak mierzyć efekty kampanii reklamowych?

Jak mierzyć efekty kampanii reklamowych?

99% – tyle wydatków, przeznaczonych na banery reklamowe na stronach internetowych, nie przynosi zysku [Mobilesquared 1].

Nie bez powodu tak wiele mówi się obecnie o analityce w marketingu. To właśnie analiza danych dostarcza podstaw do rozwoju firmy oraz zapobiega wyrzucaniu pieniędzy w błoto, ponieważ pozwala zdefiniować, które działania przynoszą zyski, a które nie.

Ale przeprowadzenie dobrego audytu działań marketingowych nie jest łatwe, przede wszystkim dlatego, że trudno jest zdefiniować, co powinniśmy w ogóle mierzyć. Dlatego też specjaliści od biznesu opracowali koncepcję KPI – kluczowych wskaźników efektywności. Stosujesz ją już w swojej firmie?

„Kontrola najwyższą formą zaufania”

Przygotowana strategia marketingowa to ważny, ale zaledwie pierwszy krok do rozwoju marki. Nie wystarczy bowiem opracować kilka postów, puścić je w świat, a potem usiąść wygodnie w fotelu i patrzeć na wzrastającą sprzedaż – trzeba ciągle monitorować sytuację i kontrolować, czy kampania marketingowa odnosi zamierzone cele. A potem odpowiednio ją zmodyfikować.

Jedne z najbardziej popularnych i skutecznych wskaźników KPI to:

  • zwrot z inwestycji,
  • zysk ze sprzedaży,
  • liczba powracających lub nowych klientów.

Wszystkie te wyznaczniki są mierzalne, czyli jesteśmy w stanie zdefiniować je za pomocą liczb. Dodatkowo, mamy możliwość pomiaru czasowego, tzn. możemy gromadzić dane miesiąc po miesiącu lub kwartał po kwartale, w zależności od potrzeb marki.

Jakie czynniki wziąć pod uwagę?

  1. Koszt zdobycia Klienta. Wiele osób trafia do Twojej firmy wskutek poczty pantoflowej, ale większość konsumentów trzeba zdobywać, a to wiąże się z kosztami, takimi jak: rabaty i zniżki, opłacenie kampanii reklamowej czy usług marketingowych. Zatem analityka powinna również dotyczyć zestawienia wydatków przeznaczonych na jednego klienta w stosunku do wysokości kwoty, którą zostawia on w firmie.
  2. Średnia wartość zamówień. Czyli przychód ze wszystkich zakupów podzielony przez liczbę transakcji.
  3. Porzucone koszyki. Tak nazywa się wszystkie transakcje, które nie zostały przeprowadzone do końca: klient dodał produkty do koszyka, ale zrezygnował z zakupu na etapie formularza. Ten parametr jest bardzo ważny, ponieważ pozwala zdiagnozować błędy na stronie internetowej (może jakieś konkretne pole albo cena dostawy odstraszają użytkowników?). Ponadto, umożliwia ocenę efektywności kampanii.

Co ważne, efekty marketingowe trzeba mierzyć nie tylko poprzez uzyskane przychody, ale także poprzez poniesione koszty. Uwaga! W to wlicza się koszt produkcji czy magazynowania, a nie tylko same wydatki w social mediach.

Mobilesquared 1: https://www.realwire.com/releases/Brands-Will-Waste-999-Of-Banner-Advertising-Spend-This-Year