Jak mierzyć sukces na platformach społecznościowych?
Ostatnio pisaliśmy o planowaniu contentu w social mediach za pomocą kalendarzy marketingowych. W tym wpisie zastanowimy się, w jaki sposób można mierzyć skuteczność kampanii.
Jest to bowiem kluczowy czynnik, który pozwala określić, czy nasze działania przynoszą pozytywne efekty i mają sens. Bez mierzenia efektywności poprzez KPI (Key Performance Indicators, Kluczowe Wskaźniki Efektywności) nie będziemy w stanie sprawdzić, jaki rodzaj postów podoba się naszej widowni najbardziej, które konkursy są najciekawsze, i jaka strategia generuje zyski. Zawsze sprawdzajmy – tylko z czego możemy skorzystać?
1. Poziom zaangażowania obserwujących
Mowa tutaj o polubieniach, komentarzach, udostępnieniach oraz interakcjach, które nawiązywali użytkownicy z naszym contentem. Sumę takich polubień z danego okresu należy porównać z liczbą obserwatorów fanpage’a. Dlaczego? Ponieważ nic dziwnego w tym, że post zdobył tylko dziesięć łapek w górę, jeśli kanał obserwuje jedynie 100 osób; natomiast jeśli profil liczy sobie nawet kilka tysięcy obserujących, to wynik dziesięciu polubień jest co najmniej niepokojący.
Jak zatem opisywać zaangażowanie, aby dane te były użyteczne podczas analizy? Zdecydowanie warto posłużyć się prostym wzorem. Dodajmy do siebie wszystkie uzyskane interakcje, podzielmy tę wartość przez liczbę obserwujących, a następnie pomnóżmy wynik przez 100. Możesz również opracować własny system, sprawdzając np. liczbę odtworzeń wideo, trwających dłużej niż 3 sekundy.
2. Zasięgi
Dla wielu jest to jeden z najważniejszych wskaźników KPI. Na szczęście można dotrzeć do takich statystyk za pomocą paneli analitycznych, jak zakładka „Statystyki” i Business Suite na Facebooku albo zewnętrzne aplikacje. Zwracamy uwagę na zasięg postów, skalę dotarcia do docelowego targetu albo do osób niebędących obserwującymi.
Tutaj warto sprawdzać cechy odbiorców, takie jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania. Im więcej danych zdobędziemy na ich temat, tym łatwiej będzie nam dostosowywać reklamy w przyszłości tak, aby odnosiły jeszcze większe sukcesy.
3. Konwersje, czyli wejścia na witrynę internetową
Jeśli naszym celem jest zwiększenie ruchu oraz sprzedaży w sklepie poprzez działania w social mediach, to konwersje umożliwią nam najtrafniejszy pomiar. Konwersje pozwalają mierzyć liczbę osób, które zdecydowały się kliknąć w link, czyli wyświetlić stronę internetową, albo też wykonać inne, pożądane przez nas działanie, np. dokonać zakupu lub dołączyć do newslettera. Należy w tym przypadku zainstalować Piksel Facebooka lub skorzystać z innej aplikacji.
Działajmy i mierzmy efekty działań!