Jak Millenialsi widzą reklamę?
Millenialsi, inaczej nazywani Pokoleniem Y, to osoby urodzone w latach 80-tych i 90-tych. Są specyficzną grupą wiekową, której można przypisać konkretne cechy charakterystyczne. Poznanie specyfiki tej grupy docelowej stoi przed pracownikami działów marketingowych różnego rodzaju firm. Millenialsi wykazują konkretne upodobania i preferencje zakupowe, dlatego też istotnym jest, aby dotrzeć do nich z odpowiednią reklamą, a więc taką nad którą nie przejdą do porządku dziennego.
Którędy do Millenialsów?
Podczas długofalowej obserwacji zachowań konsumenckich Pokolenia Y, możemy wyróżnić pewne wyznaczniki tego, czym należy kierować się w kampanii reklamowej, której Millenialsi są adresatami. Zacznijmy od tego, że nie działa na nich tradycyjna forma reklamy. „Zwykły” telewizyjny spot z udziałem jakiejś znanej postaci z show-biznesu raczej nie poruszy Millenialsa, ani nie sprawi, że wkrótce uda się po zakup produktu, który oferował „pan z telewizji”.
Pokolenie Y to pokolenie sieci. Polem popisu dla specjalistów od marketingu powinien być więc w tym przypadku Internet. Warto pamiętać, że nie chodzi tu jedynie o dostęp do platformy przez laptopy czy komputery stacjonarne, ale przede wszystkim poprzez urządzenia mobilne. Z badań wynika, że Millenialsi nie ruszają się z domu bez smartfona, a 80 procent z nich kładąc się spać, zabiera ze sobą do łóżka telefon! Jednym słowem: chcesz dotrzeć do Millenialsa, wykorzystaj kanały internetowe, w tym przede wszystkim portale społecznościowe i komunikatory, które on wprost uwielbia. Ważne jest także samo przesłanie reklamy, czyli takie z pozytywnym przekazem, najlepiej z nutą poczucia humoru. Dobrze, kiedy spot reklamowy wzbudza pozytywne emocje.
Pokolenie Y, czyli wiem czego chce
Pokolenie Y to ludzie coraz bardziej świadomi – swoich potrzeb i upodobań. Trafia do nich jedynie spersonalizowana reklama, która jest do nich dopasowana. Nie podążają ślepo za ofertą, ale zwykle rozważają swoje wybory, także te zakupowe. Cechuje ich także krytycyzm, który w skrajnych przypadkach, gdy reklama nie przypadnie do gustu lub urazi w jakikolwiek sposób całkowicie rezygnują z zakupów reklamowanych produktów, ale również odrzucą całą ofertę firmy.
Co ciekawe, niekoniecznie niska cena jest głównym kryterium, którym kierują się przy zakupach. Zwracają uwagę głównie na jakość oraz komfort. Z racji tego, że Millenialsi żyją bardzo szybko, cenią sobie wygodę i oszczędność czasu. Zdecydowanie ulegają trendowi na zdrowy tryb życia – zdrową żywność, aktywność sportową i świadomość ekologiczną. Nie łatwo jest ich oszukać. Zanim dokonają zakupu, zwłaszcza jeśli wiąże się on z większym wydatkiem, potrafią spędzić w Internecie godziny w poszukiwaniu wiarygodnej opinii na temat produktu.
Dlatego też pracownicy działów marketingowych powinni skupiać się nie tylko na opracowaniu kreatywnej reklamy, ale także zapewnieniu sobie odpowiedniego zaplecza w postaci opinii i testów oferowanych produktów. Co ważne, asortymentu nie powinna reklamować znana aktorka czy piosenkarz, Millenialsi bardziej ufają blogerom, „zwykłym obywatelom”, którzy prowadzą podobne życie, jak oni. Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę to wartości firmy. Millenialsi swoimi pieniędzmi chcą wspierać idee z którymi się zgadzają. Jest to wynik prostego rozumowania – wydać pieniądze i kupić, czy wydać pieniądze, wesprzeć sprawę, poczuć zaangażowanie, kupić.
Bycie na czasie to obowiązek działów marketingowych firm wszystkich branży. Dlatego należy, poświęcić odpowiednią ilość czasu na dokładną obserwację potencjalnego klienta. Dopiero poznanie upodobań i preferencji poszczególnych grup konsumentów daje podstawę do przeprowadzenia skutecznej kampanii reklamowej. Warto w sposób szczególny skupić się na Pokoleniu Y, które jest jedną z największych grup odbiorców. Przykładem znanej firmy, która dopasowała swoje usługi do preferencji Millenialsów jest Airb’n’b, która jest światowym liderem na rynku wynajmu mieszkań, domów, noclegów, itd.