Jak przeprowadzać testy A/B – 3 narzędzia

Jak przeprowadzać testy A/B - 3 narzędzia

Czy rzeczy od razu powstają idealne, czy wymagają częstych poprawek i szlifów, żeby stać się idealnymi?

W przypadku kampanii marketingowych sukces odnoszą tylko takie, które są nie tylko dobrze przygotowane, ale co ważniejsze – sprawdzone. Czasami wystarczy przesunąć nieco wyżej na grafice logo, a czasami zmienić slogan, by reklama osiągała o niebo lepsze wyniki, niż wcześniej. Tylko skąd marketerzy mają wiedzieć, co poprawić, a czego nie?

Z odsieczą przychodzą im testy A/B!

Na czym to polega?

Testowanie dotyczy kilku wersji tej samej reklamy. Mogą się one różnić jednym elementem lub nawet całą koncepcją. Za pomocą odpowiedniej platformy treści te są pokazywane różnym odbiorcom w tym samym czasie. Połowa użytkowników widzi wersję A reklamy, a druga połowa – wersję B.

Następnie aplikacja odnotowuje, która z tych dwóch opcji była skuteczniejsza. Miara skuteczności zależy oczywiście od wcześniej wyznaczonego celu. W praktyce oznacza to, że jeśli np. konwersja w przypadku wersji A osiągnęła poziom 10%, a wersji B – 15%, to ta druga reklama działa lepiej. Dla marketera jest to informacja, którą z tych opcji zastosować w finalnej, oficjalnej wersji kampanii.

Jak mogę to sprawdzić?

Warto skorzystać z darmowego lub płatnego narzędzia dedykowanego do testów A/B.

Najpierw jednak warto zdefiniować problem, który chcemy rozwiązać. Co do tej pory nie działało tak, jak powinno? Mała liczba polubień, odwiedzin na stronie czy też dokonywanych transakcji? Następnie należy ustalić, który element kampanii marketingowej może za to odpowiadać i w jaki sposób jesteśmy w stanie zmienić go na lepsze: na przykład zamieścić inny tekst, przearanżować projekt lub podmienić zdjęcie.

Ostatnim krokiem jest przygotowane dwóch (lub więcej, jeśli narzędzie na to pozwoli) wersji docelowej reklamy. Po ustaleniu czasu trwania testów oraz grupy docelowej możemy przystąpić do działania.

Gdzie mogę to sprawdzić?

Oto kilka przydatnych platform:

  • Google Optimize

To darmowa aplikacja zintegrowana z Google Analytics, więc wszystkie statystyki można przechowywać w jednym miejscu. Umożliwia przeprowadzanie testów na dwóch lub większej liczbie reklam.

  • Facebook

Testy możemy przeprowadzić za pomocą Managera reklam w narzędziu Eksperymenty. Ta wbudowana opcja to szybki sposób na sprawdzenie dwóch wersji reklam na social media.

  • Apptimize

Płatna platforma do testowania treści skrojonych na urządzenia mobilne oraz aplikacje, oferująca przydatne opcje targetowania. Tutaj za pomocą dokładnych raportów łatwo zweryfikujemy wyniki.