Słowa kluczowe to wyrazy wpisywane do wyszukiwarek internetowych w celu znalezienia konkretnych informacji.
Wśród słów kluczowych wyróżnia się frazy informujące (tzn. frazy, które są wpisywane w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie, np. “data i miejsce śmierci adama mickiewicza”) oraz frazy reklamujące, wśród których wyróżnia się:
- słowa brandowe – nazwa firmy,
- ogólne słowa kluczowe – zwykle jedno- lub dwuwyrazowe frazy, wpisywane przez osoby niemające jeszcze sprecyzowanych preferencji, np. “wycieczki”,
- słowa kluczowe typu long-tail – dłuższe frazy wpisywane przez użytkowników, którzy dokładnie wiedzą, czego szukają, np. “wycieczki samolotem do rzymu”).
Przy doborze fraz kluczowych warto skorzystać z sugestii planera słów kluczowych lub innych narzędzi o podobnym działaniu, np. Ubersuggest.
Odpowiednio dobrane słowa powinny bezpośrednio odnosić się do treści strony, być często wyszukiwane przez Internautów, a jednocześnie możliwie rzadko wykorzystywane przez konkurencję.
Zajmują one szczególne miejsce w optymalizacji i pozycjonowaniu. Są jednym z pierwszych i najważniejszych elementów branych pod uwagę w procesie tworzenia strategii marketingowej.
Jak sprawdzić pozycję swojej strony internetowej? Darmowe i płatne rozwiązania.
Istnieje wiele sposobów na sprawdzenie pozycji własnej strony internetowej na dane frazy. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.
Google Search Console
Google Search Console to darmowe narzędzie, dzięki któremu możliwe jest ciągłe monitorowanie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania, sprawdzanie parametrów technicznych m.in. stanu indeksacji oraz badanie ruchu organicznego. Mamy też do dyspozycji listę konkretnych fraz, po wpisaniu których nasza strona się wyświetliła i została kliknięta.
Narzędzia wysyła także alerty, w przypadku gdy Google wykryje problemy techniczne, np. problemy z wyświetlaniem na urządzeniach mobilnych.
Wszystkie dane dostępne są jedynie dla właścicieli domeny. Aby skorzystać Search Console, trzeba najpierw dokonać weryfikacji domeny. Można to zrobić m.in. poprzez przesłanie pliku weryfikacyjnego na serwer.
Ręczne wyszukiwanie
Kolejnym darmowym sposobem na sprawdzenie pozycji jest ręczne wyszukiwanie jej w Google.
Można po prostu zacząć wpisywać wybrane frazy do wyszukiwarki i liczyć, na której pozycji strona się wyświetliła.
Pomocne mogą tu okazać się dodatkowe rozwiązania, m.in. zmiana ustawień wyszukiwarki, tak aby wyświetlała 100 wyników na jednej podstronie oraz instalacja wtyczki do Chrome, np. SEOquake, która numeruje wyniki wyszukiwania.
Ahrefs
Wartym uwagi narzędziem jest Ahrefs. Jest ono płatne, bogate jednak w liczne bardzo przydatne funkcje.
Ahrefs umożliwia szczegółową analizę słów kluczowych i pozycji, udostępnia listę podpowiedzi oraz analizę widoczności.
Jedną z podstawowych funkcjonalności narzędzia jest Keywords Explorer. Pomaga on w ocenie przydatności fraz, udostępniając liczne parametry np. trudność, średnia liczba wyszukań.
Inne specjalistyczne narzędzia
Warto zainteresować się także profesjonalnymi narzędziami umożliwiającymi sprawdzenie pozycji jak np. Stat4Seo, Seostation, Webpozycja, Serpmonster czy Asps. Są to narzędzia płatne, jednak z tego też względu zawierają wiele dodatkowych funkcjonalności.