Jak stworzyć „profil idealnego klienta”?

Jak stworzyć „profil idealnego klienta”?

Koncept „The Buyer Persona” stał się we współczesnym marketingu niezbędnym narzędziem, które przede wszystkim umożliwia szybsze realizowanie założeń biznesowych. Jeśli chciałbyś skonstruować swój własny profil idealnego klienta, to trafiłeś w odpowiednie miejsce – pokażemy Ci, jak to zrobić na konkretnym przykładzie.

Na czym to w ogóle polega?

„The Buyer Persona” ma za zadanie ucieleśniać naszego idealnego klienta, opracowanego na podstawie dokładnego researchu i analizy danych. Tak przygotowany profil opisuje publiczność, do jakiej dociera komunikacja marketingowa marki: przedział wiekowy, kwalifikacje zawodowe, wyzwania, z jakimi się zmagają, a także proces decyzyjny, który stoi za zakupem. Z tego powodu profil idealnego klienta nazywany jest także po prostu klientem lub odbiorcą.

Skonstruowanie takiej postaci pozwala zrozumieć, do kogo zwracamy się poprzez nasze kanały social media czy inne formy komunikacji i właściwie dostosować te komunikaty: tak, aby nasza rzeczywista publiczność mogła utożsamić się z przekazem.

Skonstruuj swój profil klienta

Pierwszym krokiem powinno być wykonanie dokładnego researchu. Zgromadź więc dane demograficzne swoich odbiorców, czyli ich:

  • wiek,
  • lokalizację,
  • etap w życiu (np. student, osoba w średnim wieku, emeryt),
  • zainteresowania i hobby,
  • zwyczaje konsumenckie i zdolność decyzyjną,
  • wyzwania, z jakimi się zmagają.

Tego typu informacje możesz pozyskać z poziomu każdej platformy social media, poprzez choćby Facebook Audience Insights, czy też Google Analytics, albo własnej bazy klientów.

Następnie ustal, jakie mają oni potrzeby, co jest dla nich najważniejsze, jakie są ich cele. Dzięki temu ustalisz, co jest dla nich szczególnie atrakcyjne w Twojej ofercie, a także co gra większą rolę: cena, czy jakość produktu? Jak ważna jest ekologia czy szybka wysyłka?

Teraz zastanów się, co możesz zrobić, aby jak najlepiej odpowiedzieć na te potrzeby i wymagania. Na jaki aspekt działalności należy postawić nacisk: szeroką gamę produktów, czy raczej wąską, ale dopracowaną? Jak ważne są wartości, które wyznajesz? Poniżej podajemy przykład Zapracowanego Krzysztofa, który mógłby być klientem restauracji w biurowcu:

  • ma 31 lat,
  • singiel lub od niedawna w związku, bez dzieci,
  • wynajmuje mieszkanie w centrum miasta,
  • pracuje w dość dużej firmie jako audytor finansowy,
  • zarabia 8 tys. zł miesięcznie,
  • w wolnym czasie lubi imprezować na mieście i oglądać Netflixa,
  • ciągle brakuje mu czasu wolnego,
  • lubi otaczać się luksusowymi przedmiotami.

Teraz wystarczy odpowiedzieć na pytanie, jakiego menu i jakiego rodzaju obsługi oczekuje Zapracowany Krzysztof od biurowej restauracji, aby się w niej stołować.