Komunikacja marki, czyli audyt marketingowy – dlaczego go potrzebujesz?

Komunikacja marki, czyli audyt marketingowy – dlaczego go potrzebujesz?

Kiedy opowiadasz o swojej pracy znajomym, to używasz zupełnie innego języka, niż kiedy mówisz do inwestora, prawda? Wynika to z faktu, że na co dzień stosujemy różne strategie komunikacyjne w zależności od odbiorcy. Ponieważ chcemy być utożsamiani z określonymi cechami oraz wartościami, staramy się odpowiednio zachowywać i mówić. Nic więc dziwnego, że w ramach komunikacji marki powinniśmy postępować tak samo!

Brak takiej strategii jest bardzo mocno odczuwalny. Choćby tak prozaiczna sprawa jak zwracanie się do użytkownika może przynieść problemy: mówić per TyPaństwo, czy jak najbardziej bezosobowo? Przygotowanie przemyślanych wytycznych zdecydowanie usprawnia cały proces twórczy i pozwala zaoszczędzić czas. Sprawdźmy więc, jak mówić, by przyciągnąć Klientów!

Najpierw musisz ich poznać

Będziemy to powtarzać do upadłego: podstawą dobrej komunikacji jest dokładne poznanie swojej grupy odbiorców. Musisz mówić ich językiem i odwoływać się do wartości, które są im bliskie. Jak się w tym rozeznać? Najlepiej poprzez audyt. Agencje marketingowe zawsze od tego zaczynają, badając zasięg poszczególnych platform, zaangażowanie obserwatorów i dotychczasowe wzory komunikacyjne. Taki audyt oczywiście można przeprowadzić samemu, ale zazwyczaj brakuje nam dystansu. Jesteśmy przekonani, że wszystko robimy dobrze, i trudno zauważyć braki lub niedociągnięcia. Tymczasem rozwiązaniem może być wyjście poza zwykłe myślenie.

Agencja będzie potrafiła powiedzieć, na jakich kanałach nasza marka powinna zaistnieć, gdzie położyć nacisk oraz w jakim tonie mówić, by trafić wprost do serc Klientów. Każde słowo kreuje Twój wizerunek w Internecie – nie trać jego potencjału!

Pamiętaj, że nie działasz w próżni

Poza rozpoznaniem przyjaciela, kluczowe jest także poznanie wroga, czyli konkurencji. Nie wystarczy tylko być miłym dla ludzi, należy ich jeszcze przekonać, że nasz produkt jest lepszy od produktu innej firmy. Dlatego audyt prowadzony przez agencję marketingową nie skupia się tylko na naszej dotychczasowej komunikacji, ale również na analizie graczy z branży.

Jest to bardzo ważne, ponieważ pozwala na czerpanie inspiracji z tego, co już się sprawdza, ale również na wystrzeganie się tego, co nie działa. Innymi słowy: będzie można uczyć się na błędach, a przy okazji odnaleźć niszę do zagospodarowania przez naszą markę. Wystrzegaj się tylko kopiowania cudzych pomysłów, ponieważ w ten sposób nigdy się nie wyróżnisz spośród białego szumu.

Ale o tym wszystkim doskonale wie agencja marketingowa.