Konkurs w social mediach – co musisz wiedzieć
To nie jest tak, że konkursy mogą przeprowadzać tylko duże firmy, które zdobyły już rozpoznawalność. To właśnie na początku działalności marka potrzebuje zainteresowania w sieci – a rozdawanie nagród stanowi doskonały pretekst, aby zgromadzić tych pierwszych obserwujących.
Jednak wielu początkujących przedsiębiorców boi się konkursów jak ognia, a to dlatego, że każdorazowo należy stworzyć do nich przejrzysty regulamin. Tylko czy to faktycznie takie straszne? A może gra jest warta świeczki?
Gratulacje, użytkowniku! Wygrałeś cenne nagrody!
Wszelkie tego typu akcje warto rozważyć z dwóch stron: marki oraz uczestnika.
W tym układzie odbiorca może zyskać nagrody, czasami cenne bardziej, a czasami cenne mniej. Zależnie od wielkości firmy, może to być rabat do sklepu albo samochód z jej logiem.
Z kolei firma musi poświęcić czas oraz pieniądze na organizację całego przedsięwzięcia. A co zyskuje w zamian?
- Dodatkowe polubienia i udostępnienia, zwiększenie zasięgów,
- wyższe wyniki sprzedaży, jeśli konkurs zakłada, że trzeba coś kupić,
- rozwiązanie problemu, jeśli konkurs zakłada, że konsumenci np. projektują logo lub wymyślają hasło reklamowe,
- stworzenie/poszerzenie bazy kontaktowej do potencjalnych klientów.
Oczywiście, rozdanie nagród nie oznacza, że marka odniosła już sukces i nic więcej nie trzeba robić. Ale na pewno jest to doskonały sposób na rozkręcenie biznesu.
Rodzaje konkursów
Bardzo popularną, a zarazem problematyczną formułą jest loteria. W tym przypadku wygrywa ten, kto ma szczęście. Aby przeprowadzić taki konkurs, firma musi otrzymać pozwolenie oraz zapłacić 10% od puli nagród, ponieważ tego typu zabawa podlega ustawie o grach hazardowych.
Czy zatem loterie się opłacają? Tak – zazwyczaj uczestnik musi kupić produkt danej marki i zarejestrować paragon. Dzięki temu firma zyskuje zaangażowanie konsumentów, a przy okazji również zwiększa wyniki sprzedaży.
Z kolei konkurs kreatywny zakłada, że aby coś wygrać, należy wykonać zadanie konkursowe. Może to być napisanie wierszyka, zrobienie zdjęcia, dokończenie zdania – coś, co nie wymaga dużych nakładów sił. W tym wypadku organizator musi tylko skonstruować odpowiedni regulamin.
Ostatnim typem konkursu jest rozdanie, które łączy w sobie elementy loterii i konkursu kreatywnego. Można przeprowadzać je na mniejszą skalę, bowiem aby wziąć w nim udział wystarczy polubić i skomentować post konkursowy. Organizator następnie wybiera zwycięzcę zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami: na drodze losowania lub według najlepszej odpowiedzi.
Więcej na ten temat w kolejnych artykułach!