Konkursy na Facebooku – 4 błędy, których nie możesz popełnić

Konkursy na Facebooku - 4 błędy, których nie możesz popełnić

Ostatnio opisywaliśmy różne rodzaje konkursów, jakie można zorganizować na Facebooku. Najlepszymi wyborami są oczywiście rozdania, w których nagrody trafiają do wybranych osób, oraz konkursy kreatywne, kiedy wygrywa ten, kto lepiej wykona zadanie konkursowe.

A na co uważać podczas konstruowania takiej zabawy? Oto 4 najczęstsze błędy do wystrzegania się, jeśli chcemy uniknąć kary finansowej.

1. Pominięcie regulaminu

Każdy konkurs organizowany za pośrednictwem Facebooka musi mieć zasady spisane i ogólnodostępne dla każdego uczestnika – taki jest najważniejszy wymóg na tym portalu. Co prawda, w przypadku mniejszych marek to niedopatrzenie może przejść niezauważone, ale wystarczy, że jeden użytkownik zgłosi sprawę do serwisu, a wtedy konkurs zostanie zablokowany.

Na szczęście wytyczne Facebooka jasno określają, jak należy konstruować regulamin. Musi on zawierać:

  • dane organizatora i fundatora nagród,
  • warunki udziału w konkursie (opis zadania, kryteria oceny, jury),
  • przebieg konkursu i czas trwania, informacje o nagrodzie,
  • informację, kto zarządza danymi osobowymi uczestników konkursu,
  • warunki odwołania się od wyników konkursu,
  • klauzulę, według której Facebook nie odpowiada za konkurs.

Na koniec musi znaleźć się także adnotacja o akceptacji regulaminu.

2. Loteria bez pozwolenia

Jeśli zwycięzców wybieramy na drodze losowania, to nie jest zwykłe rozdanie, a loteria. Taka zabawa musi posiadać zgodę Krajowej Izby Skarbowej, często wiąże się też z opłatami. Dlatego każdy organizator, który oświadcza, że nagrody otrzymają osoby wylosowane spośród obserwujących fanpage albo komentujących pod postem konkursowym naraża się na konsekwencje.

3. Czego robić nie wolno

Facebook zabronił organizatorom konkursów wymagać od użytkowników określonych aktywności, aby mogli wziąć udział: chodzi tutaj o wszystko, co zakłada interakcję z fanpejdżem lub innymi użytkownikami.

W praktyce oznacza to, że warunkiem uczestnictwa w konkursie nie może być polubienie strony, udostępnianie postów na prywatnym koncie lub oznaczenie znajomych w komentarzach. Faktem jest, że mniejszym markom takie działania mogą ujść na sucho, ale zdecydowanie lepiej jest nie ryzykować.

4. Wartość nagród

Jeśli łączna kwota wygranej przekroczy 2000 złotych, to zwycięzca będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku w wysokości 10% od tej sumy. Dlatego też organizator powinien “dołożyć” dodatkowe pieniądze.

Co ważne, nagrody otrzymane w ramach konkursu o tematyce naukowej, kulturowej czy sportowej są zwolnione z takiego obowiązku.