KPI – dlaczego jest taki ważny?
Dla każdego dobrego marketingowca skrót KPI nie jest niczym tajemniczym. KPI to kluczowe wskaźniki efektywności (z jęz. ang. Key Performance Indicators). To właśnie na ich podstawie sprzedawcy produktów i usług mogą opracować rzetelne dane o poziomie zainteresowania ofertą wśród klientów, efektywności przeprowadzonych kampanii reklamowych i wreszcie spadku lub wzroście liczby odbiorców asortymentu firmy. Chcąc prowadzić skuteczny marketing nie warto poruszać się po omacku, ale zgromadzić solidną bazę danych, w oparciu o którą będzie można później podjąć dalsze działania.
KPI – przemyśl zanim wdrożysz
Samo wdrożenie mierników KPI to jednak dopiero jeden krok do sukcesu. Powinny być one odpowiednio dobrane, w zależności od branży, wielkości firmy i specyfiki jej produktów lub usług. Innymi słowy, nie zawsze i nie wszystkie wskaźniki, które sprawdziły się w jednej firmie, będą miarodajne również w innej.
To pokazuje, jak ważna jest właściwa selekcja mierników KPI, tak aby na ich podstawie wyciągać odpowiednie wnioski, które faktycznie oddadzą realną sytuację firmy i pozwolą na wdrożenie skutecznych strategii marketingowych. Wskaźniki muszą dotyczyć przede wszystkim danych kluczowych dla dobrego prosperowania firmy. Możemy wymienić kilka przykładów:
średnia wartość transakcji (zamówienia)
- top 10 najlepiej sprzedających się towarów (pod względem liczbowym lub wartościowym)
- liczba utraconych zamówień
- liczba wysłanych e-maili w newsletterach na miesiąc
- liczba wypełnionych formularzy kontaktowych
- udział transakcji z kodami rabatowymi / voucherami
- liczba zapisów do newslettera/liczba rezygnacji z newslettera
- średnia wartość zamówienia ze strony www
- średni czas spędzony na stronie przez klienta
- liczba opinii i komentarzy umieszczonych przez klientów na stronie
- liczba odebranych telefonów w call center
- liczba dni niezbędna do wyprzedania magazynu.
Badaj i reaguj
Prowadząc systematyczny pomiar wybranych wskaźników KPI zyskujemy przejrzysty obraz funkcjonowania naszej firmy. Wiedząc, jakie elementy działają prawidłowo, a jakie nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, możemy regularnie ulepszać strategię rozwoju firmy i jej zyski. Nikogo już dzisiaj nie dziwi fakt, że przed przystąpieniem do rozkręcania swojej działalności gospodarczej, marki, musimy opracować porządny biznesplan.
Na tym jednak rola planowania i strategii się nie kończy. Istotne jest bieżące monitorowanie procesów zachodzących zarówno wewnątrz, jak również na zewnątrz firmy, tak aby móc reagować. Przywodzi to na myśl porównanie do organizmu ludzkiego, który także potrzebuje odpowiednich badań by utrzymywać dobry stan zdrowia, a w razie problemów- właściwej (skutecznej) metody leczenia . Warto przenieść tę zależność na prowadzenie marketingu we własnej firmie.