Które social media Polacy lubią najbardziej?
Gdzie spędzasz najwięcej czasu w sieci? Uwielbiasz trzymać rękę na pulsie poprzez twitty na Twitterze, przeglądać ciekawe produkty na Instagramie, czy utrzymywać kontakt ze znajomymi na Facebooku?
Niezależnie od Twoich preferencji, dla marketingu sprawa jest prosta: im więcej czasu spędzasz w danej aplikacji, tym więcej zobaczysz tam reklam. Dlatego opłaca się prowadzić kampanie na platformach, które są popularne. Oczywiście, to nie może być jedyny wyznacznik – istotne jest również, jacy są nasi potencjalni klienci i gdzie spędzają swój czas. Z tego powodu dogłębne poznanie targetu pozostaje kluczowe.
Ale i tak warto wiedzieć, jakie są ulubione social media Polaków!
Rok 2019 – króluje Facebook
Przyjrzyjmy się najpierw, jak ta kwestia wyglądała kilka lat temu. Według wyników badania „Rola mediów społecznościowych w działalności influencerskiej. Raport BrandLift” z 2019 roku ulubionymi platformami Polaków były:
- Facebook – 59% ankietowanych,
- Instagram – 22% ankietowanych,
- YouTube – 12% ankietowanych.
Zaledwie kilka procent respondentów wskazało Twittera, LinkedIna czy Snapchata.
Rok 2023 – pojawia się TikTok
Jednak przez ostatnie kilka lat rynek e-commerce znacznie się zmienił, głównie za sprawą pandemii. To właśnie w tym czasie więcej osób zaczęło robić zakupy poprzez Internet, a marki uruchomiły intensywne kampanie marketingowe w sieci. Dzięki temu popularność social mediów bardzo wzrosła.
Dzisiaj już nie wyobrażamy sobie życia bez różnych aplikacji. Ale czy coś zmieniło się w kwestii ulubionych platform Polaków? Według nowego badania BrandLift, wciąż lubimy:
- Facebooka – 50% ankietowanych,
- YouTube – 18% ankietowanych,
- Instagrama – 17% ankietowanych.
Z kolei na czwartym miejscu pojawił się TikTok z bardzo dobrym wynikiem: 8% ankietowanych. Znów tylko kilka procent osób wskazało Twittera, Snapchata i LinkedIna. Możemy zatem zauważyć lekki spadek Facebooka na rzecz innych aplikacji, jednak podium wciąż pozostaje niezmienione.
A jeśli chodzi o content?
Sprawdźmy jeszcze, jakiego rodzaju treści interesują Polaków najbardziej:
- przepisy kulinarne – 36% na Instagramie, 38% na YouTube, 30% na TikToku,
- branża beauty – 34% na Instagramie, 26% na TikToku,
- mindfullness – 29% na TikToku,
- sprzęt elektroniczny – 26% na YouTube.
Widać więc, że zdecydowanie najbardziej interesują nas treści z zakresu lifestyle. Warto wziąć to pod uwagę, kiedy planujemy kampanię marketingową, i zastanowić się, gdzie kierować reklamy oraz w jaki sposób mówić o naszym produkcie, aby jak najlepiej trafić w gust naszej grupy docelowej.