Lead – co to jest i jak je pozyskiwać?
Działając na rynku, firma musi pozyskiwać jak największą liczbę klientów, a najbardziej nowoczesne sposoby na przyciągnięcie uwagi opierają się na wykorzystaniu innowacji. Jedną z nich jest tzw. lead, który służy do zdobywania klientów w przestrzeni internetowej.
Istnieje kilka rodzajów leadów. W tym artykule postaramy się omówić, do czego służą, jak się z nimi obchodzić, oraz jak maksymalnie je wykorzystywać.
Czym są leady?
Lead to podmiot, który jest gotowy na skorzystanie z naszej oferty. Jeśli znamy dane potencjalnego kontrahenta, czyli adres e-mail, numer telefonu, nazwę, a także jego potrzeby zakupowe i zachowania, to jesteśmy w stanie stworzyć atrakcyjną ofertę oraz wykorzystać ją do negocjacji.
Generowanie leadów należy do zadań działu marketingu, ale aktywnie korzystają z nich także działy sprzedaży. Oba zespoły powinny określić, jakie elementy musi zawierać konkretny lead, ponieważ w zależności od klienta powinny wystąpić w nim inne informacje. Dobrze doprecyzowana lista umożliwia określenie najlepszego momentu na sprzedaż.
Dzięki takim działaniom możemy budować listy potencjalnych klientów, a z nich tworzyć leady sprzedażowe, czyli konsumentów gotowych do dokonania zakupu. Zarządzanie tym procesem umożliwia konwersję zainteresowania użytkownika na wymierne decyzje zakupowe.
Jak pozyskiwać wartościowe leady?
Najlepiej sprawdzają się do tego narzędzia marketingowe. Zależnie od branży mogą to być: telemarketing, eventy czy content marketing. Warto dostosować metody do swojej firmy i strategii; producent kosmetyków będzie stosował coś innego, niż dystrybutor zaawansowanych pomp ciepła.
Niezależnie jednak od marki, dobrze wypozycjonowana witryna internetowa jest niezbędna. Podstawa to landing page, gdzie użytkownik może zostawić swoje dane w zamian za jakąś nagrodę, którą nazywa się link magnet. Może to być choćby link do darmowego e-booka, bilet na webinar czy kod rabatowy.
Inną metodą jest tzw. cold mailing, czyli zautomatyzowany newsletter. Do tego wystarczy zbudować bazę subskrybentów, a następnie stworzyć personalizowane wiadomości. Nie powinno się również pomijać content marketingu, który zbuduje świadomość na temat naszej marki.
Rodzaje leadów
Możemy wyróżnić:
- lead gorący, czyli klienci gotowi do zakupu, którzy trafili do nas z polecenia lub zapytali o ofertę,
- lead ciepły, czyli konsumenci zainteresowani produktem bez chęci do sfinalizowania transakcji,
- lead zimny, czyli kontakty do klientów, którzy mogą być zainteresowani ofertą w przyszłości.
Każdy z tych leadów wymaga innej obsługi ze strony działu marketingu.