Słowa kluczowe to wyrazy wpisywane do wyszukiwarki internetowej w celu odnalezienia konkretnych informacji (np. określonych produktów czy usług).
Wśród nich można wyróżnić kilka typów:
- frazy informujące (wpisywane w celu wyszukania konkretnych odpowiedzi, np. “autor książki X”),
- frazy reklamujące
- brandowe (nazwa firmy),
- ogólne słowa kluczowe (najczęściej jedno lub dwuwyrazowe frazy, które użytkownik najczęściej wpisuje w poszukiwaniu konkretnej usługi, nie mając jednak jeszcze sprecyzowanych preferencji, np. “studia zaoczne”),
- słowa kluczowe long-tail (słowa kluczowe składające się z większej niż dwa liczby wyrazów, wpisywane przez Internautów, którzy mają już określone preferencje, np. “studia zaoczne informatyka warszawa”).
Dlaczego dobór odpowiednich słów kluczowych jest ważny?
Dobór odpowiednich słów kluczowych jest niezwykle istotny, ponieważ frazy te stanowią podstawę strategii pozycjonowania – ich odpowiednie dobranie będzie miało bezpośredni wpływ na późniejszy ruch na stronie.
Jakich błędów unikać podczas wybierania słów kluczowych?
Odpowiednio dobrana fraza powinna być często wyszukiwana przez Internautów. Częstym błędem jest wybieranie haseł, które mają bardzo małą liczbę wyszukań i są łatwe w pozycjonowaniu.
Do najczęstszych błędów przy doborze słów kluczowych należą:
- dobór niewłaściwych (wybrane frazy powinny bezpośrednio odnosić się do treści strony, nie warto zatem wybierać takich, które niedokładnie opisują co można znaleźć na danej podstronie),
- nieodpowiednia ilość (nie warto wybierać ich zbyt wiele, ponieważ każde kolejne zagadnienie wymaga dodatkowej pracy przy optymalizacji, tworzeniu tekstów i linkowaniu),
- duża konkurencyjność słów kluczowych (popularne frazy zwykle mają sporą konkurencję, dlatego czasem lepiej wybrać słowo mniej popularne, dzięki któremu jednak możliwe będzie znalezienie się w początkowych wynikach wyszukiwań).
Najlepsze narzędzia wspomagające dobór słów kluczowych
1. Google Keyword Planner
Jest to podstawowe narzędzie, po które powinniśmy sięgnąć przy wyznaczaniu głównych fraz. Możemy dzięki niemu uzyskać informację o liczbie miesięcznych wyszukań danego hasła. Pokazuje on także przewidywane stawki za kliknięcia w kampanii reklamowej Google Ads.
Drugą ważną funkcją jest podpowiadanie przybliżonych i podobnych haseł. Dzięki filtrowaniu możemy je zawęzić o np. frazy zawierające słowo “kraków”. Wyniki możemy filtrować także względem lokalizacji.
Narzędzie jest bezpłatne (wymagane jest aktywne konto Google Ads).
2. Ahrefs Keywords Explorer
Keywords Explorer jest jedną z funkcji bardzo popularnego narzędzia Ahrefs. Pozwala ono, podobnie jak Keyword Planner, uzyskać dane o ilości miesięcznych wyszukań oraz pomoże nam znaleźć dodatkowe słowa kluczowe.
Przydatnym narzędziem jest także zakładka “questions”, przedstawiająca pytania związane z wyszukiwanym hasłem, które są popularne w wyszukiwarce.
3. Google Trends
Google Trends to narzędzie, które umożliwia sprawdzenie zmian popularności i zasięgu fraz wpisywanych do wyszukiwarki. Przejrzysty wykres ilustruje zmianę zainteresowania danym tematem w czasie.
Jest przydatne do sprawdzenia czy popularność naszych słów kluczowych nie ma tendencji spadkowej, umożliwia szybkie graficzne porównanie wielu na raz.
Poniżej mamy też rozkład popularności ukazany na mapie Polski. Dostępne są także sugestie podobnych zapytań.
Narzędzie jest bezpłatne, może być niezwykle wartościowe przy weryfikowaniu własnych pomysłów biznesowych i analizowaniu preferencji konsumenckich.
4. Answer the Public
Narzędzie do generowania fraz typu long-tail.
Dostajemy zestawienie najpopularniejszych pytań zawierających daną frazę w formie przypominającej mapę myśli.
Answer the Public umożliwia nie tylko znalezienie odpowiedniego słowa kluczowego, lecz także sprawdzonych pomysłów na nowe treści.
5. Google Search Console
Search Console poza podstawowymi funkcjami używanymi przy SEO podaje nam także listę fraz, po wpisaniu których użytkownik wyszukiwarki wyświetlił naszą stronę lub w nią kliknął.
Jest szczególnie przydatne kiedy prowadzimy już działania SEO na wybrane wcześniej frazy, chcemy sprawdzić ich dotychczasową wydajność i wprowadzić zmiany.
Narzędzie pokazuje nam także średnią pozycję danego słowa kluczowego w wybranym okresie.