Nowe oblicze marketingu. Jak social media zmieniły reklamę?

Nowe oblicze marketingu. Jak social media zmieniły reklamę?

Reklama zmienia się tak samo, jak ludzka cywilizacja. Na samym początku sprzedawcy ustnie zachwalali swoje produkty; potem wyposażali szyldy sklepów w obrazki, ponieważ zdolność czytania nie była powszechna; a kiedy powstał druk, powstała też reklama drukowana. Prawie 300 lat temu, w 1729 roku, Benjamin Franklin kupił czasopismo „Pennsylvania Gazette” i wyznaczył specjalne strony na rubrykę z ogłoszeniami, anonsami oraz, po prostu, reklamami.

Dzisiaj prasa, radio i telewizja to już stare media. Internet przejął ich miejsce i tym samym zmienił oblicze marketingu – jak? Przede wszystkim platformami społecznościowymi.

1. Niskie koszty wielu możliwości

Zamieszczenie choćby małego baneru w gazecie albo 15-sekundowego ogłoszenia w radiu to spory koszt. Tymczasem w social mediach możemy reklamować się za zaledwie kilka złotych dziennie. Ten niski próg wejścia sprawia, że każda firma może spróbować swoich sił, nawet niewielka.

Na tym jednak nie koniec, bo te kilka złotych dziennie pozwala na dotarcie do odpowiednich osób, czyli wyciągnięcie jak najwięcej zysku z inwestycji. Dzięki targetowaniu mamy możliwość precyzyjnie określać grupy docelowe i gromadzić wiele użytecznych informacji o naszych obserwujących, by w efekcie kierować treści tam, gdzie zostaną przyjęte z zainteresowaniem.

A, co ważne, każda marka w social mediach startuje od tego samego poziomu, czyli od zera. Nieważne, czy mowa o międzynarodowym koncernie, czy o jednoosobowej działalności, wszyscy mają równe szanse na sukces.

2. Szybkość przekazu

Postować w Internecie możemy non-stop. To zjawisko przyczyniło się do powstania RTM (Real Time Marketing), kiedy to w reklamie odwołujemy się do sytuacji aktualnych, nawet takich, które miały miejsce kilka minut temu. I zazwyczaj taka strategia przynosi duże zyski.

Ale to nie wszystko, ponieważ szybkość przekazu dotyczy również feedbacku. W Internecie są nim reakcje, które pojawiają się natychmiast po publikacji.

3. Nawiązywanie kontaktu

Dzięki social mediom klient jest w stanie skontaktować się z marką na wiele sposobów. Już nie tylko telefon czy mail, ale komentarze, polubienia i recenzje konstytuują relację między nadawcą i odbiorcą. Jest to bardziej prywatna forma kontaktu niż kiedykolwiek. Jest również szybsza i bardziej widoczna – użytkownik może błyskawicznie otrzymać wiadomość na temat swojego zamówienia, może również otrzymywać odpowiedź do każdego zostawionego komentarza, co wzmocni jego więź z marką.

Dlatego też firmy muszą uważać, w jaki sposób odpowiadają na profilu i w wiadomościach prywatnych, drobne potknięcie może bowiem odstraszyć klientów.