Pozycjonowanie szerokie – czym jest i kiedy okaże się najlepszym rozwiązaniem?
Pozycjonowanie szerokie często jest też określane jako ‘long tail’, czyli pozycjonowanie na długi ogon. W bardzo wielu przypadkach taka strategia reklamowania strony jest rozwiązaniem efektywnym, które pozwala na znaczne zwiększenie ruchu realnych użytkowników, co pozytywnie przekłada się na konwersję. Pozwala to wypracować bardzo dobre statystyki, porównywalne do tych, jakie moglibyśmy uzyskać poprzez tradycyjne SEO.
Na czym polega ten rodzaj pozycjonowania?
W przypadku pozycjonowania szerokiego, do strategii wciela się listę bardziej szczegółowych fraz kluczowych – najczęściej są to hasła, które mają około 3-4 wyrazów. Oznacza to jednocześnie, że takie słowa mają mniejszą miesięczną liczbę wyszukiwań od fraz ogólnych. Oczywiście nie znaczy to, że ma być ona zerowa – hasła powinny zostać odpowiednio sprawdzone pod kątem tego, czy faktycznie jest sens się nimi reklamować.
Bez wątpienia, ogromną zaletą tych fraz jest to, że zazwyczaj wiążą się z mniejszą konkurencyjnością, a więc można szybciej i łatwiej osiągnąć ich wysokie pozycje. Tymczasem w pozycjonowaniu tradycyjnym dobiera się kilka fraz ogólnych, które mają dużą miesięczną liczbę wyszukiwań, ale konkurencja w ich przypadku może być ogromna, gdyż są najbardziej oczywiste. W takim przypadku praca nad pozycjami może trwać wiele miesięcy.
Jakie zalety ma taki typ pozycjonowania?
Na pewno warto zauważyć, że jest to po prostu inna strategia działania, która wcale nie musi być gorsza – wysokie pozycje wielu fraz szczegółowych mogą wygenerować nam tyle samo kliknięć, sfinalizowanych transakcji czy zapytań od klientów, co pozycjonowanie tradycyjne. Takie optymalizowanie w praktyce może być jednak łatwiejsze i szybsze do przeprowadzenia. Podczas dobierania haseł możemy kierować się tym, jaki rodzaj asortymentu najbardziej chcielibyśmy rozreklamować, a w efekcie – co chcielibyśmy zacząć sprzedawać z większą intensywnością. Dzięki takiemu SEO strona ma szansę znacznie częściej pojawiać się w top 10, co pozwala wybić się na tle konkurencji.
A jak to może wyglądać w praktyce?
Ten rodzaj pozycjonowania w szczególności sprawdza się w przypadku rozbudowanych sklepów internetowych, gdzie mamy do czynienia z dużym asortymentem. Jeśli więc pracujemy ze sklepem obuwniczym, porzucamy strategię reklamowania się na frazy typu “obuwie damskie” czy “buty na obcasie” na rzecz haseł zawierających bardziej szczegółowe określenia, np. “sandały damskie na obcasie” czy też “trampki damskie czerwone”. W przypadku kultowych produktów, które są dobrze znane użytkownikom, można pozycjonować nawet konkretne ich nazwy, które zawierają markę, kolor czy symbol.