Pracuj mądrzej, nie ciężej – statystyki dla marketerów B2B
Każdy, kto pracuje z Klientem, ma nadzieję, że jego produkt jest w stanie obronić się sam. Niestety – nawet najlepsze towary odchodzą w zapomnienie bez dobrego marketingu.
Dużo się mówi na temat marketingu B2C. A co, jeśli naszą ofertę kierujemy nie do klienta indywidualnego, a do innej firmy? Jak wtedy powinien wyglądać marketing B2B? W tym artykule znajdziesz kilka wskazówek, by usprawnić działania w zakresie pozyskiwania kontaktów biznesowych i pracować mądrzej, a nie ciężej. Do dzieła!
B2B a B2C. Czym to się różni?
Na początek trochę teorii. B2C, czyli Business to Customer, to sprzedaż osobom indywidualnym. Z kolei mianem B2B, Business to Business, nazywamy relacje handlowe między firmami. Może to być producent i hurtownik, dostawca i biorca usługi, ale także outsourcing. W obu przypadkach cele marketingowe są takie same, ale strategie zdecydowanie się różnią. Zrozumienie tych rozbieżności pomoże dostosować plan działania do danego środowiska. Oto one:
- Argumenty w sprzedaży B2B opierają się na logice, podczas gdy w przypadku B2C ważniejsze są emocje. Przykładowo: firmy telekomunikacyjne w reklamach skierowanych do klientów indywidualnych podkreślają możliwość wygodnego kontaktu z rodziną, ale w tych skierowanych do innych firm kładą nacisk na wymierne korzyści biznesowe, np. znaczne oszczędności.
- Konsumenci podczas zakupów kierują się nie tylko ceną, ale również popularnością produktu, statusem, przesłankami emocjonalnymi. Firmy są zdecydowanie bardziej racjonalne, ponieważ szukają rozwiązań konkretnych problemów, kalkulując przede wszystkim potencjalne zyski i koszta.
- Działania marketingowe w kontaktach B2B, w przeciwieństwie do B2C, są długodystansowe, ponieważ więcej czasu musi minąć, by lead biznesowy zmienił się w klienta. Transakcje między firmami wymagają cierpliwości i konsekwencji.
Przydatne statystyki
Skoro już wiemy, co należy zmienić w strategii B2B, pora przyjrzeć się, jakie metody przynoszą korzyści.
- Okazuje się, że aż 80% decyzji zakupowych Business to Business opiera się na bezpośrednim doświadczeniu kupującego (Proces zakupowy w B2B 2019). Oznacza to, że im lepsze wrażenie wywrzemy na delegacie firmy, tym większa szansa, że skorzysta on z naszej oferty.
- Aż 75% polskich marketerów B2B prowadzi aktywnego firmowego bloga (Stan Marketingu B2B w Polsce 2017). I bardzo dobrze, ponieważ firmy, które pisały artykuły min. 11 razy w miesiącu, miały już trzykrotnie większy ruch, niż marki, które blogowały raz (HubSpot).
- 53% marketerów wskazuje e-mail jako najskuteczniejszą metodę generowania leadów (Statista).
Chcesz wiedzieć więcej? Śledź naszego bloga!