Reklama na YouTube – czy warto?
Serwis YouTube działa od 2005 roku. Jego społeczność liczy już ponad miliard użytkowników, którzy generują każdego dnia kilka milionów wyświetleń różnych treści. Wszystko to sprawia, że serwis swoim zasięgiem przewyższa wszystkie stacje telewizyjne.
Reklama na Youtube – tekstowe, graficzne oraz displayowe
Dzięki olbrzymiej różnorodności materiałów publikowanych na najpopularniejszym portalu z filmami, każdy specjalista marketingowy może dotrzeć do szerokiej grupy docelowej. Platforma daje możliwość skorzystania z podstawowych typów promocji tworzonych w panelu AdWords lub w Galerii reklam. Do wyboru jest zatem wideo, treści tekstowe, graficzne oraz displayowe. Ostatnie trzy wyświetlane są na analogicznych zasadach, jak na każdej innej stronie i mogą przybierać formę:
- banerów o dwóch wariantach wymiarów: 300×250 pikseli lub 300×60 pikseli,
- reklam tekstowych i graficznych jako nakładki na wyświetlane wideo, również o dwóch wariantach rozmiarowych 468×60 pikseli lub 728×90 pikseli,
- reklam graficznych – 480×70 pikseli.
Reklama na YouTube – wideo
Taka może być skonfigurowana jako krótki (do 6 sekund) film wyświetlany przed wybranym plikiem, którego nie da się pominąć. Istnieje też możliwość opracowania dłuższej reklamy, którą użytkownik może swobodnie wyłączyć po 5 sekundach jej trwania. Ten pierwszy typ nazywamy reklamami niepomijalnymi, ten drugi pomijalnymi. Co ważne, w przypadku promocji, którą użytkownik może przerwać, zleceniodawca płaci tylko za efektywne zaangażowanie odbiorcy. Oznacza to, że rachunek będzie naliczany, gdy:
- reklama zostanie obejrzana do końca (w przypadku takich krótszych niż pół minuty),
- użytkownik obejrzy 30 sekund reklamy (w przypadku tych dłuższych niż 30 sekund),
- użytkownik wejdzie w interakcję z wyświetlaną reklamą.
Oznacza to, że dzięki tej formie istnieje możliwość budowania marki firmy nawet niewielkim kosztem.
TrueView Discovery i Bumper Ads – kolejne reklamy wideo
Istnieją też inne formaty, jakie można zastosować na YouTube. Są to w szczególności moduły TrueView Discovery oraz Bumper Ads. Pierwsze z nich pojawiają się w wynikach wyszukiwania, a także na stronach odtwarzania treści i przybierają formę upodabniającą do normalnego wideo. Reklamy w przerywniku, czyli tak zwane Bumper Ads, to ciekawa forma promocji, która może pojawiać się przed oglądanym filmem, po nim lub w jego trakcie. Są to pozycje nieklikalne, o długości maksymalnie 6 sekund.
Czy warto?
Możemy śmiało powiedzieć, że tak. Po pierwsze, korzystając z reklam na YouTube mamy możliwość na bieżąco badać jej skuteczność i koszty, dzięki takim opcjom jak: współczynnik obejrzeń, kliknięcia do witryn, współczynnik konwersji czy uzyskane subskrypcje. Po drugie, dzięki różnorodności zamieszczanych treści, swobodnie możemy dotrzeć zarówno do dzieci, młodzieży, osób pracujących, jak i seniorów. Wreszcie po trzecie, istnieje możliwość łatwej i efektywnej konfiguracji grupy docelowej w zależności od zainteresowań, płci czy lokalizacji.