Skutki pandemii: co musisz zmienić w swojej strategii?

Skutki pandemii: co musisz zmienić w swojej strategii?

Obecnie nie opuszcza nas strach przed drugim lockdownem. Wszyscy słyszeliśmy ostrzeżenia o nadchodzącej drugiej fali wirusa na jesień – a ta już za pasem. Właściciele firm zadają sobie pytania: czy odbije się ona na stanie przedsiębiorstwa? Niestety, nikt z nas nie zna przyszłości, ale to nie znaczy, że nie możemy się na nią przygotować.

Uproszczenie strategii

Całkowita zmiana kierunku działania wydaje się pomysłem dość nietrafionym. W końcu oznacza przekreślenie dotychczasowych ustaleń i osiągnięć. Ale warto być przygotowanym na każdą ewentualność i po prostu uprościć strategie marketingowe oraz skupić się na korzystaniu z wiarygodnych źródeł danych. Niesamowicie ważne są tutaj metody mierzenia zachowań Klientów. Upewnij się, że możesz szybko dostrzec zmiany i równie błyskawicznie optymalizować multimedia.

Testowanie

Ten podpunkt łączy się z powyższym. Za pomocą szybkich facebookowych testów A/B (reklama prezentowana jest w dwóch wersjach, dzięki czemu można poznać, która ma większą skuteczność) lub badań wielowariantowych można ocenić skutki modyfikacji wprowadzonych np. w targetowaniu odbiorców. Dzięki temu jesteśmy w stanie uwzględnić dokładną sytuację i dostosować się do niej.

Pamiętaj o tymczasowości

W kryzysowych czasach konsumenci reagują nietypowo, marketingowcy mogą zaobserwować zatem nowe trendy w wynikach badań. Odzwierciedlają one chwilowe zmiany w codziennym życiu, takie jak choćby lockdown. Przykład? Zwiększenie sprzedaży online w marcu czy kwietniu wynikało z zachęcania konsumentów do pozostania w domu, ale niekoniecznie oznaczało, że nie powrócą oni do zakupów stacjonarnych wraz ze zniesieniem ograniczeń. A jeśli wręcz przeciwnie, doświadczyłeś obniżenia sprzedaży, być może oznaczało to, że większość Twoich klientów musiało ograniczyć w tamtym czasie wydatki. Patrząc wstecz, możesz określić, czego spodziewać się w przypadku kolejnych trudności na jesień – ale pamiętaj o ich tymczasowości i dynamice sytuacji.

Nic nie jest uniwersalne

Jak wspomnieliśmy, różne branże zaobserwowały różne skutki pandemii. Co z tego wynika? Że nie ma uniwersalnej strategii. Wszystko zależy od targetu, regionu, no i oczywiście usług, które oferujemy. Warto zatem dostosować swoje metody pomiaru wyników oraz modyfikować samą kampanię do indywidualnych celów, klientów i naszych warunków. Takie kompleksowe działania powinny uczynić Twój marketing elastycznym, a podejmowanie decyzji – sprawnym i adekwatnym.