Snippet – co to jest? Rich snippet w Google – czym jest i jak ją uzyskać?

Snippet - co to jest? Rich snippet w Google - czym jest i jak ją uzyskać?

Istnieje wiele działań SEO, które mają na celu wyniesienie naszej strony na szczyt wyników wyszukiwania. Ale co w momencie, gdy uda nam się znaleźć pośród najpopularniejszych witryn? Wciąż musimy konkurować z resztą i w jakiś sposób zachęcić internautę, żeby odwiedził właśnie naszą stronę, a nie konkurencji. Dobrym sposobem na zrealizowanie tego celu jest tzw. rich snippet, czyli możliwość lepszej prezentacji w wynikach wyszukiwania.

Co to jest snippet?

To nazwa określająca fragmenty rozszerzonego kodu HTML, które (jeśli poprawnie z nich skorzystamy) będą wyświetlać się w wyszukiwarce przy naszej stronie internetowej. Snippety funkcjonują także pod innymi nazwami. Możemy spotkać się z określaniem ich jako:

  • mikrodane,
  • znaczniki Google lub
  • dane strukturalne Google.

Ich rolą jest uporządkowanie danych dotyczących naszej witryny i przede wszystkim do tego są wykorzystywane. Jednak istnieją również tzw. rich snippety, które pozwalają nieco zmodyfikować wygląd wyniku wyszukiwania i dodać do niego dodatkowe elementy. Dzięki temu możemy wyróżnić się na tle innych witryn i zachęcić użytkowników do kliknięcia w link.

W ten sposób możemy już w wynikach wyszukiwania poinformować odbiorcę o:

  • ilości opinii,
  • autorze wpisu,
  • dostępności produktu i jego cenie albo
  • możemy też dodać zachęcający obraz, ilustrację etc.

Jak zastosować rich snippets u siebie?

Funkcję tę można wprowadzić do kodu HTML za pomocą trzech zapisów: microdata, RDFA albo JSON-LD. Jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę programistyczną, będziemy w stanie zrobić to samodzielnie, bez stosowania zewnętrznych wtyczek. Musimy jedynie wypełnić kartę produktową podstawowymi danymi, czyli określić nazwę, cenę i walutę.

A co, jeśli korzystamy z jakichś popularnych platform typu: WordPress, Joomla czy Shopify? W takim wypadku sprawa jest jeszcze prostsza, ponieważ wystarczy pobrać odpowiednią wtyczkę odpowiadającą za rich snippets. W ogóle nie musimy znać się na kodowaniu, dzięki czemu praca jest jeszcze prostsza. 

Jak sprawdzić, czy rich snippets dobrze działają?

Zanim skończymy włączanie funkcji warto sprawdzić, czy wszystko dobrze działa. Nie ma z tym problemu, ponieważ Google udostępnia do tego wygodny program, czyli Structured Data Testing Tool. W naszym dobrze pojętym interesie jest upewnienie się, czy wszystko sprawnie funkcjonuje. Jeśli dane strukturalne zostały wprowadzone błędnie, wyszukiwarka może nas ukarać i obniżyć pozycję witryny w wynikach wyszukiwania! Dlatego zadbajmy, by wszystko było w porządku.