Social shopping, czyli kupowanie w mediach społecznościowych

Social shopping, czyli kupowanie w mediach społecznościowych

Milion użytkowników miesięcznie – tyle osób dokonuje zakupów za pośrednictwem Facebooka (Hootsuite, 2022). W innym badaniu aż 54% ankietowanych przyznało, że zdarzyło im się kupić produkt krótko po zobaczeniu go na Instagramie (Facebook IQ, 2019). Taka sama sytuacja na TikToku miała miejsce z kolei w przypadku 37% użytkowników (Search Engine Journal, 2022).

Jak widać, zjawisko kupowania w social mediach, czyli social shopping, jest bardzo popularne. Z czego to wynika i jak wykorzystać je na korzyść naszej marki?

Zakupy poprzez dwa kliknięcia

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się zobaczyć produkt, reklamowany przez influencera na Facebooku lub Instagramie, i pomyśleć: “muszę to mieć”? Nie trzeba w takiej sytuacji przeszukiwać sieci i grzebać w sklepach internetowych, ponieważ zazwyczaj od razu w poście znajdziesz odnośnik do upatrzonej rzeczy. Dzięki temu bez trudu możesz przenieść się na odpowiednią kartę i dokonać zakupu.

Na tym właśnie polega social shopping – na skutecznym reklamowaniu produktu, na eliminowaniu zbędnych, dodatkowych kroków i upraszczaniu procesów, by w efekcie zwiększyć prawdopodobieństwo, że konsument sfinalizuje transakcję na naszej platformie. Jest to bardzo skuteczne, ponieważ obecnie zależy nam na łatwych i szybkich zakupach, na kontakcie z marką i na posiadaniu tych samych rzeczy, co ulubieni twórcy. Widać to poprzez przytoczone powyżej wyniki badań.

Social shopping na różnych platformach

Jak podaje serwis Oberlo, użytkownicy najczęściej robią zakupy na Facebooku (66 mln), Instagramie (43 mln), TikToku (33 mln) i Pintereście (17 mln).

  • Od 2020 roku na Facebooku możemy znaleźć zakładkę Sklepy, gdzie małe i średnie firmy wystawiają swoje produkty na sprzedaż. Dzięki integracji z całą platformą są w stanie również wykorzystać grupy do publikacji postów sponsorowanych, a także podtrzymywać kontakt osobisty z klientami poprzez Messengera.
  • Instagram z kolei wykorzystuje swoją wizualną stronę i szeroką bazę influencerów. Wiele osób udaje się tutaj, aby odszukać polecane, wartościowe produkty, odkryć nowe trendy i zapoznać się z recenzjami. Ta aplikacja to ogromny gracz na scenie social shoppingu.
  • TikTok jednak nie pozostaje w tyle – dzięki funkcjonalności TikTok Shop marki mogą prezentować produkty poprzez filmy i transmisje, od razu dołączając linki do sklepu. Silnie obecna tutaj jest również współpraca z influencerami, do tego stopnia, że hasztag #TikTokMadeMeBuyIt stał się realnym trendem wśród użytkowników.

Co więc warto zrobić w zakresie marketingu marki? Na pewno zwrócić uwagę na promocję poprzez influencerów oraz bezpośrednie odnośniki do produktów. Im łatwiejsza droga do zakupu, tym lepiej!