Storytelling, czyli historie, które wiążą emocjonalnie odbiorcę. Jak wykorzystać tę metodę do skutecznego marketingu?

Storytelling, czyli historie, które wiążą emocjonalnie odbiorcę. Jak wykorzystać tę metodę do skutecznego marketingu?

Zanim storytelling stał się techniką marketingu, funkcjonował od tysięcy lat jako sztuka opowiadania doceniana przez każdą z kultur. Niezależnie od tego, czy sięgniemy do słowiańskich dziadów wędrownych, czy japońskich opowiadaczy kamishibai, zasada była ta sama. Pieśniarz musiał przyciągnąć uwagę słuchacza, następnie poruszyć go emocjonalnie na tyle, aby chciał on słuchać dalej i w końcu zbudować z nim tak silną więź, by zechciał on powracać do słuchania w przyszłości, ufając autorytetowi. Dokładnie tak samo działa storytelling we współczesnym marketingu, kreując marki i więzi z nimi oparte na emocjonalnych więziach i zaufaniu klientów.

Dlaczego historie napędzają sprzedaż?

Metoda marketingowego storytellingu odwołuje się do najbardziej ludzkich potrzeb, a więc opowiadania i słuchania. Materiał przygotowany w ramach tej metody musi więc dyskretnie przemycać produkt lub usługę do odbiorcy, pobudzać jego silne emocje i budować lojalność dla marki, osiąganą dzięki zaufaniu. Historie marketingowe powinny być opowieściami żywych ludzi, którzy mówią o wyborze marki osobistej lub firmowej. Aby tak się stało, opowieść marketingowa musi być starannie przygotowana i podana w atrakcyjnym, emocjonalnym kodzie. Świetnie sprawdzają się tu wszelkie świadectwa satysfakcji, najlepiej rozpoczynające się skrajną porażką i kończące spektakularną odmianą życia na lepsze, oczywiście dzięki wyborowi danego produktu lub usługi. Ludzie lubią słuchać o pokonywaniu problemów, a storytelling to doskonała forma podawcza dla takiego przekazu.

Emocje to pożywka dla pamięci

Skuteczny marketing musi zawierać w sobie element melodramatu lub komedii romantycznej. Wtedy emocje klienta zostaną pobudzone, a pamięć emocjonalna pozwoli mu przypomnieć sobie wybraną markę w chwili decyzji konsumenckiej. Silne, skrajne uczucia, od płaczu do śmiechu, nie pozostawiają nas obojętnymi wobec przekazu marketingowego, a to już pierwszy krok do sukcesu promocyjnego. Jeśli coś dobrze pamiętamy, bez trudu sobie o tym przypomnimy przeglądając półki sklepowe lub wędrując po sklepie internetowym. I taki właśnie jest cel skutecznego storytellingu: nauczyć pamiętać i przypomnieć (o produkcie lub usłudze) w odpowiednim momencie.

Storytelling indywidualizuje markę

Najlepiej jest przygotować opowieść marketingową promującą firmę lub markę osobistą w taki sposób, aby na zawsze pozostała ona w pamięci odbiorców tego przekazu. Storytelling indywidualizuje przekaz o produkcie, dlatego warto dołożyć wszelkich starań, aby był to przekaz uwzględniający w pełni cele biznesowe. Opowieści wyróżniają z tłumu, to znaczy: pomagają być zapamiętanym najlepiej jak można. Taka dobra pamięć powraca, kiedy klienci dokonują wyborów konsumenckich, więc storytelling to klucz do więzi z odbiorcą.