Warto trzymać się planu – o kalendarzu marketingowym
Czasami może wydawać się, że osoby, które prowadzą fanpage, wymyślają posty i tematy z dnia na dzień. W rzeczywistości jednak marketing jest tworzony w oparciu o ściśle ustalony harmonogram, pozwalający przygotować markę do ważnych okazji. Planowanie działań oznacza bowiem ich większą skuteczność, a także odpowiednie budowanie wizerunku w oczach odbiorców. Ale w jaki sposób planować, aby dobrze zaplanować? Pomoże nam w tym kalendarz marketingowy.
Jak to działa?
Wspomniany wyżej kalendarz to nic innego jak planer, który zawiera w sobie strategię marketingową rozpisaną na tydzień, miesiąc albo rok. Tutaj zawarte są wszystkie informacje niezbędne specjalistom, aby z wyprzedzeniem przygotowali odpowiednie treści na bloga oraz social media.
W takim kalendarzu muszą znaleźć się informacje o wszystkich istotnych świętach oraz wydarzeniach, które marka chce uczcić na swoim profilu. Oczywiście, można skorzystać ze spisów nietypowych świąt, takich jak dni pizzy i pracowników biurowych, które dostępne są wyszukiwarce. Jednakże gotowiec nie będzie uwzględniał specyfiki danej branży oraz wizerunku firmy, a zatem nie będzie najlepszym sposobem na zwiększenie zysków.
Co zatem powinno się znaleźć w kalendarzu marketingowym?
Oczywiście, obowiązkowe są główne święta, które dotyczą prawie wszystkich w Polsce: Boże Narodzenie oraz Wielkanoc, koniec roku szkolnego, dzień mamy i taty. Poza tym należy uwzględnić w planerze terminy istotne dla firmy, czyli udział w konferencjach, festiwalach, wprowadzenie nowych produktów. Ważne jest również uwzględnienie okresów, kiedy kupujący najbardziej interesują się ofertą marki, np. sklep papierniczy największe zyski odnotuje pod koniec wakacji. Nie pomijajmy także ustalonych wcześniej kampanii reklamowych.
Kalendarz marketingowy musi zawierać krótki opis działań, które zostaną podjęte, jak również ich cel: wypromowanie produktu, budowanie wizerunku czy wzrost sprzedaży. Najlepiej także zanotować nazwisko osoby odpowiedzialnej za wykonanie całej akcji.
O czym należy pamiętać?
Przygotowanie kalendarza marketingowego to duże ułatwienie dla całego zespołu. Dzięki planerowi łatwiej jest przystąpić do realizacji projektu, a także zmierzyć wyniki.
Miejmy jednak na uwadze, że poza perfekcyjnie zaplanowanymi działaniami marketing, szczególnie ten viralowy, opiera się na reagowaniu na aktualne wydarzenia oraz trendy. Nie bójmy się zatem przesunąć publikacji wtorkowego posta na czwartek, jeśli po drodze pojawiła się informacja, do której możemy nawiązać na profilu, a która jest istotna dla naszych odbiorców. Działajmy!