Ważne aspekty sitemapy – o czym należy pamiętać?

Ważne aspekty sitemapy - o czym należy pamiętać?

Mapa strony (z ang. sitemap) to plik XLM, w którym znajdują się wszystkie możliwe do indeksowania adresy URL. Informują one wyszukiwarki, jak np. Google, o zawartości naszej strony internetowej, o datach aktualizacji poszczególnych podstron i wszystkich zmianach. Wiele osób nie docenia wpływu sitemapy na pozycję witryny w wyszukiwarce. To błąd! Z punktu widzenia pozycjonowania, jest to wręcz niezbędne. Dlaczego?

Do czego przyda się mapa strony?

Ułatwia ona botom wyszukiwarek indeksowanie witryny. Umieszczone w jednym miejscu linki prowadzące do konkretnych miejsc na stronie znacznie przyspieszają cały proces. Efektem tego jest poprawa widoczności w Internecie. 

Mapę można przygotować ręcznie, ale o ile sprawdzi się to przy małych witrynach, tak w przypadku tych większych będzie to iście syzyfowa praca. Najlepiej skorzystać ze specjalnych generatorów rekomendowanych przez Google. Listę polecanych narzędzi znajdziemy pod tym adresem

Po zakończeniu procesu otrzymujemy plik sitemap.xml, który należy umieścić w katalogu witryny. Następnie trzeba powiadomić Google, dodając mapę do pliku robots.txt lub zgłaszając ją za pomocą Search Console. Zanim jednak to zrobimy, przyjrzyjmy się wygenerowanemu plikowi strony. Istnieje bowiem kilka aspektów, które musimy koniecznie sprawdzić.

Tworzymy mapę – o czym należy pamiętać?

Czy wszystkie ważne adresy znajdują się w sitemap?

Automatyczne narzędzia mają to do siebie, że podczas indeksacji witryny zdarza im się czasem pominąć ważne podstrony. Problem z brakiem wszystkich adresów URL może pojawić się także wtedy, gdy nasza mapa strony jest statyczna. Warto zdecydować się na zastosowanie dynamicznej wersji, która będzie automatycznie rozbudowywana o nowe linki. Co jakiś czas warto także porównać ilość odnośników w mapie z tymi wykrywanymi przez roboty. Można do tego celu wykorzystać narzędzia takie jak Deepcrawl lub Sitebulb.

Nie wszystkie adresy URL są pożądane

Plik .XML z mapą strony nie powinien zawierać takich, które:

  • prowadzą do nieistniejących podstron (błędy 4xx/3xx/5xx),
  • prowadzą do podstron zawierających zduplikowaną treść,
  • są zablokowane w pliku robots.txt,
  • nie są indeksowane,
  • prowadzą do podstron, do których nie prowadzą inne linki wewnętrzne.

Do wykrycia wyżej wymienionych odnośników można wykorzystać te same narzędzia co w akapicie powyżej.

Czy zaindeksowano wszystkie adresy znajdujące się w sitemap?

Wysyłając mapę strony do Google, możemy sprawdzić, czy wszystkie linki URL zostały zindeksowane w wyszukiwarce. Na specjalnej podstronie zobaczymy, ile z nich nie zostało zanotowanych. Zazwyczaj dotyczy to odnośników wymienionych w akapicie powyżej. Wszystkie niezaindeksowane adresy należy usunąć z mapy strony lub sprawić, by prowadziły do istniejących podstron.