Wskaźniki KPI na platformach społecznościowych
Jak sprawdzić, czy nasze posty na mediach społecznościowych przynoszą zysk?
Znalezienie odpowiedzi na to pytanie może przysporzyć wiele trudności. Na co dzień jesteśmy zbyt zajęci obowiązkami, aby zwracać uwagę na rozwój fanpejdża, a podczas zbierania danych czasami łatwo się pogubić. Aby Wam pomóc, w tym artykule omawiamy najbardziej przydatne KPI (Key Performance Indicators), czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności, które pozwolą sprawnie analizować wyniki konta. Zaczynajmy!
1. Przyrost obserwujących (audience growth rate)
Aby określić, jak wiele nowych osób zaczęło nas obserwować, musimy najpierw określić przedział czasowy, który nas interesuje. Następnie liczymy, ilu wtedy obserwatorów przybyło. Na koniec dzielimy tę liczbę przez sumę wszystkich obserwujących. To bardzo szybki sposób, pozwalający porównywać wyniki z poszczególnych kwartałów czy miesięcy.
Dla przykładu: konto na Instagramie ma 6 tys. obserwujących na koniec września. Obliczamy, jaki był ich przyrost od października do grudnia, skoro na koniec tego okresu profil miał 8,657 obserwujących – przyrost wyniósł 69%.
2. Konwersja
Konwersja to suma wszystkich odwiedzających Twoją stronę internetową, którzy wykonali pożądaną akcję: pobrali ebook, zapisali się do newslettera albo nacisnęli przycisk “play” na podkaście. Wskaźnik ten pokazuje, jak ważny jest Twój kontent dla publiczności.
Aby obliczyć to KPI, najpierw musimy umieścić w social mediach link do strony, który będziemy mogli śledzić (np. za pomocą Bitly). Następnie należy ustalić, ile kliknięć i konwersji zyskała strona. Przykładowo: kliknięć było 750, a konwersji 200 (to oznacza osoby, które wykonały pożądaną akcję). Dzielimy obie liczby i mnożymy przez 100. Wynik uzyskujemy w procentach. Pamiętaj! Nawet jeśli masz dużo odwiedzin na witrynie, nadal możesz mieć niski wskaźnik konwersji.
3. Zaangażowanie
Social media służą przede wszystkim budowaniu relacji z odbiorcami. Jeśli biznes i pieniądze są na pierwszym miejscu, to profil nie przyniesie oczekiwanych profitów.
Zaangażowanie obserwujących to suma polubień, komentarzy, udostępnień i wszelkich innych interakcji, które otrzymał kontent na platformie społecznościowej. Porównujemy ją z ogólną liczbą naszych obserwujących, ponieważ nie ma znaczenia, czy profil posiada dwa tysiące obserwatorów, jeśli zdobywa tylko dwie łapki w górę pod postem. Co innego, jeśli zdobywa dwie łapki w górę, ale ma tylko 20 obserwatorów.
Aby obliczyć zaangażowanie, możemy zastosować prosty wzór: liczba wszelkich interakcji podzielona przez liczbę obserwatorów, pomnożona przez 100.
Trochę matematyki pozwoli uporządkować Twoją strategię w social mediach!