Współpraca z influencerem – o czym pamiętać

Współpraca z influencerem - o czym pamiętać

Ostatnimi czasy infuencer marketing święci sukcesy – wiele marek zaczyna z niego korzystać. Jeśli i Ty przygotowujesz się na taki krok, to dobrze trafiłeś! Poniżej opisujemy wszystko, co trzeba wiedzieć, zanim nawiążesz współpracę internetową.

Kim jest influencer?

To pytanie, z pozoru oczywiste, ma drugie dno. Influencerem bowiem może być każdy, kto posiada rozpoznawalność w danym gronie. Oczywiście, pierwsze przychodzą na myśl osobowości internetowe, które zarabiają, reklamując w sieci kolejne marki. Takie persony gromadzą wokół siebie społeczności, a następnie wpływają na ich opinie i decyzje sprzedażowe.

Jednak podobną wpółpracę można nawiązać również z aktorami, dziennikarzami, naukowcami czy sportowcami. Influencerem bywa bowiem każdy, kto jest w jakiś sposób ceniony oraz godny zaufania. Co ważne – sława takiej osoby nie musi sięgać innych krajów czy nawet całej Polski, bo wystarczy tylko, aby profil był rozpoznawalny wśród uczestników niszy, w której prowadzimy sprzedaż. Przykładowo: właścicielka małej firmy kosmetycznej nie jest szeroko znana, ale jeśli ktoś interesuje się pielęgnacją twarzy, to na pewno kojarzy jej nazwisko. Taka osoba będzie idealna do nawiązania współpracy.

Influencerów możemy podzielić na:

  • nanoinfluencerów – ok. 1000 obserwujących,
  • mikroinfluencerów – ok. 80 000-100 000 obserwujących,
  • makroinfluencerów – powyżej miliona obserwujących.

Konta o liczbie subskrybentów powyżej kilku milionów to najwięksi gracze w sieci.

Jakiego wynagrodzenia może oczekiwać influencer?

Forma zapłaty zależy od konkretnej osoby i marki. Niewielkie profile najczęściej korzystają z formy bateru, czyli w zamian za reklamę jakiegoś produktu wśród swoich obserwujących otrzymują jego bezpłatny egzemplarz od marki. To niezwykle skuteczna oraz stosunkowo tania inwestycja dla firmy, ponieważ płacą tylko swoim przedmiotem lub usługą, a w zamian mogą liczyć na dobrą ekspozycję w sieci.

Jednak większe osobowości internetowe oczekują czegoś więcej. Nikogo nie dziwi, że zarabiają nawet kilkaset tysięcy złotych za jeden post na profilu.

Jak wybrać influencera?

Najważniejszą kwestią nie jest liczba obserwujących, ale ich zaangażowanie. Wartościowe są te profile, które potrafią zmotywować widownię do działania. Dlatego niezwykle istotne jest wybranie influencera, który ma coś wspólnego z naszą branżą. Wtedy rosną szanse, że zachęci odbiorców do zakupu naszego produktu.

Na początku współpracy warto zadbać o narzędzie do zbadania jej efektywności. Można to zrobić poprzez unikalny kod zniżkowy, który dany profil publikuje. Wtedy wiemy, że wszyscy klienci, używający tego hasła, przybyli tutaj od konkretnego influencera.