Zaczynają na telefonie, kupują na komputerze

Wraz z popularyzacją urządzeń mobilnych polscy e-konsumenci coraz cześciej wykorzystują je do zakupów online. W raporcie Gemius za 2016 rok zaobserwowano ciekawe zjawisko – wśród osób dokonujących e-zakupy ponad połowa (61%) rozpoczyna je na smartfonie, a finalizuje na innym urządzeniu – komputerze lub tablecie, przez co sklepy tracą klientów.

Wraz z popularyzacją urządzeń mobilnych polscy e-konsumenci coraz cześciej wykorzystują je do zakupów online. W raporcie Gemius za 2016 rok zaobserwowano ciekawe zjawisko – wśród osób dokonujących e-zakupy ponad połowa (61%) rozpoczyna je na smartfonie, a finalizuje na innym urządzeniu – komputerze lub tablecie. Posiadając nieprzyjazną stronę mobilną zmuszamy użytkowników do zmiany urządzenia w trakcie procesu zakupowego.  Niesie to duże ryzyko utraty potencjalnego klienta.


Dlaczego tak się dzieje?

Spowodowane jest to niewygodnym interfacem stron. Kupujący narzekają na nieintuicyjne formularze, nieużyteczność kroków zakupowych również w sklepach w technologii RWD (responsive web design). Wiele sklepów nie wykorzystuje narzędzi analitycznych do badania zachowań użytkowników, tak aby monitorować dlaczego ktoś wyszedł ze sklepu np. wpisując dane do wysyłki.


Co mogą zrobić właściciele sklepów internetowych?

Dostosowanie do szybko zmieniających się zachowań konsumenckich to ogromne wyzwanie dla właścicieli sklepów internetowych. Sklep internetowy to żywy organizm, powinniśmy o niego dbać w sposób ciągły. Jeśli chcesz sprawdzić czy Twój sklep nie marnuje generowanego ruchu, zainstaluj narzędzia analityczne takie jak Google Analytics oraz tworzące heatmapy – np. Mouseflow. Narządzia skonfiguruj, aby obejrzeć w jaki konkretnie sposób zachowują się osoby, które wykruszyły się z lejka zakupowego. Mouseflow umożliwia nagrywanie ekranu przeglądarki (komputera, tabletu czy telefonu) użytkownika, dokładne śledzenie ruchów myszy. Po obserwacji należy wyciągnąć wnioski i wdrożyć stosowne udoskonalenia w układzie sklepu, lokalizacji buttonów, wysokości podstron itd. Wymaga to jednak sporej wiedzy oraz stałego nakładu pracy, dlatego jeśli Twój sklep jest już dostosowany do urądzeń mobilnych, a wydaje Ci się, że duża część użytkowników wykrusza się podczas procesu zakupowego zleć audyt UX. Coraz cześciej agencje interaktywne takie jak nasza – Freshview, pracują równolegle nad UX sklepów wyświetlanych w wersji na desktopy, tablety oraz telefony.


Mobilni kupują droższe towary

Badania pokazały również inny argument za optymalizacją sklepu pod urządzenia mobilne. Użytkownicy mobilni traktują obecnie tablet i smartfon jako pierwsze urządzenie do wyszukania informacji w sieci, a sama wartość zakupów dokonanych z urządzeń mobilnych jest większa, niż w przypadku zakupów z desktopu. Tutaj prym wiedzie tablet, gdzie wartość zakupów poprzez to urządzenie może być większa nawet o 20% od wartości zakupów z desktopu. Telefonów komórkowych używamy przede wszystkim rano, zaś tabletów wieczorem.