Zasięg na Facebooku, czyli daj się poznać!
Algorytm Facebooka przekształca się ciągle. Aktualna polityka platformy wspiera interakcję z fanami oraz daje im większą kontrolę nad kontentem. Aby wykorzystać ten fakt, musimy dokładnie zrozumieć, w jaki sposób odbywa się sortowanie postów, oraz które działania mają większą szansę wybić się spośród białego szumu informacji. Poniższa pigułka wiedzy da Ci wszelkie niezbędne narzędzia do rozwijania swojego profilu.
Facebook Insights, czyli o co w tym wszystkim chodzi
Na początek trzeba wyjaśnić, jak działa zasięg na Facebooku. Jest kilka jego rodzajów, a w Facebook Insights można sprawdzić wszystkie ze wskaźników:
- Zasięg organiczny. Oznacza liczbę użytkowników, którzy zobaczyli Twój wpis na swojej tablicy lub bezpośrednio na Twoim profilu. Mowa tutaj o niepłatnym zasięgu, więc wszelkie reklamy i ich efekty nie liczą się do tej statystyki. Działa to podobnie do rankingu w wyszukiwarkach, z tym że Facebook bierze pod uwagę głównie popularność danego kontentu, częstotliwość postowania nowych treści oraz prawdopodobieństwo, że użytkownikowi spodoba się wpis.
- Zasięg posta. Oznacza liczbę osób, na których ekranie pojawił się Twój kontent. Ten wskaźnik pozwala po prostu określić, ile razy ktoś go wyświetlił. Sumuje się tutaj zasięg organiczny oraz płatny, wynikający z reklam.
- Zasięg całkowity. Oznacza liczbę osób, które kiedykolwiek zobaczyły treści od Ciebie na swoim ekranie. Mogą to być użytkownicy całkiem nowi, ale także Twoi fani i obserwujący. Można zsumować tutaj dane pochodzące z zasięgu organicznego oraz z reklam.
Jak widać, zasięg organiczny jest podstawą działalności na Facebooku.
Aktualności, czyli zasady działania
Omawiana platforma społecznościowa posiada algorytm, który analizuje publikowane treści i decyduje, które z nich spodobają się danej osobie, czyli przy których prawdopodobnie pozostawi pozytywną reakcję. Tworzy się więc tutaj pewien ranking. Ponieważ Facebookowi aktualnie zależy na wartościowych interakcjach, będzie wyświetlał użytkownikom treści z większą szansą na wzbudzenie zainteresowania.
Jak widać, kontent nie jest już uporządkowany chronologicznie. Zamiast tego widzimy to, co algorytm uzna za istotne. Na jego decyzje wpływają np.:
- Kwestia tego, od kogo pochodzi post. Jeśli opublikował go Twój znajomy lub członek rodziny, istnieje wyższe prawdopodobieństwo, że go zobaczymy.
- Liczba reakcji (komentarzy, udostępnień) pod postem.
- Użyte w treści słowa. Chociażby słowo “gratulacje” pozytywnie wpłynie na ocenę algorytmu.