Czy polskie firmy są obecne w social mediach?
48% – właśnie tyle polskich firm w 2023 roku korzystało z social mediów, aby zwiększyć sprzedaż i rozwijać biznes. Tymczasem jeszcze 10 lat temu było to tylko 19% przedsiębiorstw!
Najnowsze statystyki od Głównego Urzędu Statystycznego jasno pokazują, że znaczenie mediów społecznościowych dla biznesu rośnie. Pełne opracowanie można przeczytać w broszurze Polskiego Instytutu Ekonomicznego, a my zastanowimy się, co z niego wynika.
Na początek rzut oka na dane
Prawie połowa firm w Polsce wykorzystuje media społecznościowe w różnych celach biznesowych. Najbardziej popularne cele to:
- 80% – budowanie wizerunku,
- 76% – reklamowanie produktów i usług,
- 58% – rekrutacja nowych pracowników.
Rośnie również znaczenie social commerce, czyli sprzedaży prowadzonej wyłącznie przez platformy społecznościowe lub też przy niewielkim udziale sklepów internetowych. Mowa tutaj o zakupach, które są finalizowane bezpośrednio wewnątrz aplikacji.
Jak widać, obecnie firmy doceniają fakt, że social media są narzędziem wielofunkcyjnym. Jeden post może tutaj przynieść pozytywne skutki zarówno w zakresie kreowania wizerunku w oczach klienta, jak i potencjalnego pracownika, a przy okazji pokaże nowy produkt w pozytywnym świetle. Można wręcz powiedzieć, że socjale pozwalają upiec kilka pieczeni na jednym ogniu i właśnie dlatego stają się podstawową platformą do prowadzenia marketingu.
Sprzedaż w Internecie
Z danych wynika również, że prawie co piąte przedsiębiorstwo (18%) w minionym roku prowadziło sprzedaż poprzez kanały elektroniczne. Najczęściej korzystano z własnych witryn internetowych oraz aplikacji (13%) – taką stronę posiadało aż 67% firm, a aplikację na telefon oferowało 4% biznesów. Widać zatem, że sektor e-commerce w Polsce wciąż się rozwija, i kolejne biznesy decydują się na sprzedaż online. Jest to zdecydowanie tendencja rosnąca: w wyniku pandemii COVID-19 przekonaliśmy się, jak wygodne są zakupy przez Internet, i raczej nie wrócimy do poprzednich przyzwyczajeń.
W tle widać koszty
Polski Instytut Ekonomiczny podaje, że obecność w sieci znacznie minimalizuje koszty prowadzenia biznesu. Aż 28% firm zdecydowało się na uruchomienie nowych kanałów sprzedaży, aby choć trochę ograniczyć opłaty, szczególnie w przypadku najmniejszych przedsiębiorstw. Co więcej, korzystanie z najnowszych technologii ma pozytywny wpływ na środowisko, bo dzięki temu:
- 73% firm zużywa mniej materiałów,
- 72% wytwarza mniej śmieci,
- 70% zużywa mniej prądu.
Liczby wskazują zatem jednoznacznie – obecność w mediach społecznościowych po prostu się opłaca!