Jak nie przeprowadzać testów A/B – 4 błędy
Jak pisaliśmy ostatnio, testy A/B są najlepszym sposobem na sprawdzenie, która wersja reklamy odniesie większy sukces. Kiedy przeprowadzamy takie badanie za pomocą odpowiedniej platformy, narzędzie to wyświetla użytkownikom oba warianty treści: połowa widzi wersję A, a reszta – wersję B.
W ten sposób mierzymy, która reklama była częściej wybierana przez odbiorców. Jako wskaźnik możemy wskazać kliknięcia, zapisy do newslettera lub pobranie e-booka; coś, co chcemy osiągnąć za pomocą kampanii marketingowej. Odpowiednie narzędzie pozwoli nam wygenerować przejrzyste raporty oraz ułatwi proces konstruowania badań, łącznie z odpowiednim targetowaniem. Sprawdź nasz artykuł tutaj, żeby przeczytać o tym więcej.
Skoro już omówiliśmy, jak przeprowadzać testy A/B, to zastanówmy się jeszcze, jak ich NIE przeprowadzać. Oto 4 najczęstsze błędy.
1. Sprawdzanie nieznaczących elementów
Można oczywiście uruchamiać testy A/B dla każdego nagłówka na stronie. Pytanie tylko: po co? Takie wyniki nie tylko będą niejasne, ale też nie przydadzą się do usprawniania marketingu firmy. Badania warto uruchamiać po dokładnym zastanowieniu się, co i w jaki sposób chcemy ulepszyć. Nie warto tracić czasu i zasobów na nieprzemyślane testy.
2. Kończenie badania przed terminem
Podglądanie wyników w trakcie testów nie jest niczym złym, ale na pewno nie można przedwcześnie ich przerywać! Nawet jeśli w danej chwili rezultaty są zadowalające, to jeszcze wiele się może zmienić. Rozbieżność wyników bywa duża i te zebrane w połowie badania mogą być skrajnie różne od tych zebranych na końcu. Wskazana jest zatem cierpliwość.
3. Pobieżne sprawdzenie raportów
Ostateczny wynik wydaje się jednoznaczny: reklama A uzyskała konwersję na poziomie 15%, a wersja B – 10%. Zatem ta pierwsza jest skuteczniejsza. Teraz można wprowadzić zmiany i zakończyć badania…
Tylko czy na pewno? Końcowy rezultat jest ważny, ale z raportów da się wyciągnąć o wiele więcej. Dobrze jest przeanalizować wyniki, ponieważ możemy tam znaleźć informacje na temat naszych klientów i tego, co lubią. Nie warto tracić takiej szansy.
4. Wybór złego narzędzia
W Internecie znajdziemy wiele platform do prowadzenia testów, jednak nie wszystkie będą dobrym rozwiązaniem dla nas. Dobrze jest przeanalizować wcześniej warunki korzystania z aplikacji oraz udogodnienia, jakie oferuje nam usługodawca. Zależnie od miejsca, w którym chcemy się docelowo reklamować (np. social media, strony internetowe, urządzenia mobilne), będziemy potrzebować różnych funkcjonalności ze strony narzędzia. Więcej przeczytasz o tym w naszym poprzednim wpisie.